4 maj 2009

Mönsteråsbloggen hann först igen

I dagens Barometern/OT uppmärksammas turerna kring badsjön Skiren som jag har skrivit om tidigare här och på kommunens frågepanel. Där framkommer inget som jag inte redan har tagit upp, men jag kan inte förneka att det känns bra att ibland ligga några dagar före lokalpressen med nyheterna. Nä, det var ett lågvattenmärke här på bloggen - att skryta.

Jag menar ändå att de lokala bloggarna kompletterar lokalpressen. Ibland hinner man före med nyheter. På bloggen finns även en delvis annan nyhetsvärdering än vad lokalpressen gör. Jag är också friare att vinkla och analysera utan att hela tiden behöva tänka på strikt objektivitet (som ju ändå inte är möjlig att uppnå).

För övrigt är jag just nu på väg till hälsocentralen pga hög feber och halsfluss. Så det blir kanske lite kortare inlägg ett tag. "Skriv kort - helst inte alls", som den legendariske journalisten och redaktionschefen på Expressen Sigge Ågren sa.

Tillägg 5/5: Mitt förhållande till lokalpressen är ganska gott. Jag har gjort dem medvetna om att bloggen finns, så jag är bara glad om de låter sig inspireras. Jag har själv jobbat på tidning och tipsen är väldigt viktiga. Man hinner inte tänka ut så mycket själv eller gräva. Men det är roligt att hinna först ibland. Jag ser bloggen i första hand som komplement. Tidningarna når ju så många fler läsare att det vore dumt att försöka konkurrera. Men för den som vill fördjupa sig och få lite andra perspektiv kan bloggen kanske vara bra.

2 kommentarer:

Henrik Grafström sa...

Du ska absoluta inte vara generad över att "skryta" lite i din blogg. Du har ju onekligen tagit upp frågan om Skiren, och på ett bra sätt, dessutom.

Kanske har någon på Barometern din blogg som idébank? Kanske någon av de lokala politikerna läser din blogg, istället för att svara på invånarnas frågor - för att sen ta åt sig äran över kläckta idéer?

Skiren är förresten ett underbart ställe, som jag besöker varje vår och sommar, ibland bara för att promenera och njuta av den vackra naturen.

Björn Olsson sa...

Jag är inte överraskad över att Barometern "stjäl" idéer från din blogg.
Jag tycker att den i många stycken är betydligt intressantare än lokaltidningarnas lokalsidor. Därmed inte sagt att deras sidor är dåliga, utan att din blogg är riktigt bra. Alltid intressant och inte så lite tänkeväckande.
Hoppas att du snart mår bättre!