4 maj 2009

Vem står bakom Mönsteråsbloggen?

Eftersom jag gått och dragit på mig en mystisk halsfluss, så blir det inget nyskrivet blogginlägg ikväll. Men jag hittade ett inlägg i datorn som jag förmodligen har funnit allt för självupptaget och pubertalt för att publicera. De flesta av bloggens läsare är ju intresserade av Mönsterås och inte av mig. Men ok, kör till. I dag bli det en B-sida i väntan på tillfrisknande:

När går du upp på morgonen? 6.30.

Gift? Ja, 10 år med XX, kommen från Finland och Tornedalen. Vi är således en mångkulturell familj. Lyssna gärna på Jord från Tornedalen.

Barn? Ja, dotter fem år.














Vad äter du till frukost? Vad är det? Svart kaffe och en skorpa.

Favoritcitat/mitt livs citat? "I wrestle with an outlook on life that shifts between darkness and shadowy light" (David Sylvian, från sången Orpheus och skivan Secrets of the Beehive - en av mina favoritsånger/skivor alla kategorier och en sanslöst vacker video. Tröttnar aldrig.).

Fritidsintressen? Historia, släktforskning, musik, gå på lokalfotboll, samlar på Tvillingdetektiverna och andra B. Wahlströms Ungdomsböcker. Ger snart ut en bok om Mönsterås moderna historia.

Favoritfilm? Jägarna, Babettes gästabud, Rid i natt, BladeRunner, Rymdinvasion i Lappland.

Favorittv-serie? Skånska mord, Morden i Midsomer, Månbas Alfa, Star Trek (med kapten Kirk), Raskens, Dallas.

Favoritförfattare? Harry Martinsson, Vilhelm Moberg, Arto Paasilinna, Johan Theorin, Sivar Ahlrud, Conan Doyle, Hjalmar Söderberg mfl.

Värsta kroppsliga smärtan? Tandvärk

Favoritmat? Kroppkakor, raggor + diverse specialiteter från frugan.

Favoritdryck? En iskall, inte allt för söt, torr äppelcider.

Favoritfärg? svart

Röstar? Ja. Är oberoende, men röstar.

Grundvärderingar? Kristna, vilket för mig handlar om livets kultur, att värna om mänskligt liv och värdighet, vilket leder till värdekonservatism i vissa frågor och socialradikalism i andra. Vän av lokalt självstyre.

Teologisk hemvist? Gillar inte kristendom light. Högkyrklig karismatiker. I övrigt det bästa från alla traditioner.

Dödsstraff? Nej, men generellt högre straff för våldtäkt och övergrepp mot barn.

Personlighetstyp? Tystlåten, allvarlig, asocial, lätt melankolisk, envis, inte långsint, ganska svart humor, arbetsdisciplinerad, generös, prestigelös.

Barndomen? I stor sett bra hemma, mycket idylliskt där jag växte upp. Delvis sämre skolminnen, särskilt högstadiet.

Vilka länder har du varit i? Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike, Italien.

Studier? Fil. Kand. Kulturvetarlinjen. Fil. Mag. Historia. Doktorand historia.

Roligaste arbete? Lärare i historia vid Växjö Universitet.

Favoritmusik? Folkmusik (Triakel, Garmarna, Väsen mm), Smiths, Van Morrison, DeLillos, Talking Heads, David Sylvian, Elvis Costello, Everything but the girl, Triffids, Sundays mfl.

Favoritlag? Mönsterås GoIF (fotboll) och MODO (ishockey)

Vad ångrar du i ditt liv? Mycket.

Vad är det bästa du har gjort? Givetvis att träffa min fru och få vårt barn. Klassiskt svar. Livet var helt ok som ungkarl också, men man lade för mycket energi på att hitta den där livskamraten.

Vad gör dig ledsen? Förutom allt elände i världen, så blir jag ledsen när jag sårat någon i en tuff debatt.

Bästa tiden på året? Månaden före jul och juli.

Värsta tiden på året? Slutet av maj-början av juni; en tid som andas uppbrott och avsked.

Mest splittrad till? EU och Jantelagen.

2 kommentarer:

Tess trött tokig morsa sa...

hej hej Tess här...
jag har en mamma blogg som jag skriver flitigt i om mitt liv som mamma och på alla våra upptåg som händer..

mina rötter är ifrån mönsterås då jag bott där hela mitt liv tills för 7 år sen.

Jo men till själva poängen. om du vill sår du gärna ha med mej i ett inlägg då folk ifrån mösterås kanske tycker det kan va kul att en lokal"stjärna" bloggat upp sej på topplistor sverige över.
är just nu på plats 14 i sverige över de mest lästa mamma/familjebloggar i sverige
http://www.bloglovin.com/bloggar/p/1/153/2/0/se


fundera på det om du vill

ha de gött

Jonny sa...

Så trevlig! Jag har en idé hur det ska gå till! Återkommer när jag blivit lite bättre.