15 juni 2009

Mönsterås 4 - Tvärskog 0 - Taktisk triumf för Giffarna


Här gör Mönsterås ett av sina fyra mål denna afton. Här ser det ut som om Mönsterås hade uppförsbacke. I själva verket gick anfallspelet så snabbt att man ibland kunde tro att de hade nerförsbacke.

Försvarsspel nära perfektionism
Mönsterås GoIF besegrade ikväll Tvärskogs IF med 4-0 efter en alldeles utmärkt insats. När ett lag gör fyra mål borde man kanske börja med anfallsspelet, men ikväll vill jag ge försvarsspelarna en särskild eloge. Jag skrev igår inför matchen att Tvärskogs luriga anfallsspel skulle kräva ett koncentrerat försvarsspel. Men aldrig kunde jag väl tro att det skulle slå in så till punkt och pricka. Bortsett från en miss första kvarten som ställde en Tvärskogsspelare fri, så var det ta mig tusan ett perfekt försvarsspel; fulländade brytningar, lugna uppspel och en och annan rensning där så krävdes. Tvärskogs tunga anfallare lyckades aldrig bryta igenom.

Snabbt anfallsspel
Det stabila försvarsspelet gav den trygghet som gav utrymme för anfallsspelet. Där föreslog jag ett snabbt spel för att luckra upp den något trögrörliga backlinjen hos Tvärskog. Så blev det. När Niki Audyli och Daniel Wesslund satte fart hängde Tvärskog inte med. Deras samspel var flera gånger en ren njutning att beskåda.

Det tog 25 minuter innan samspelet gav första målet. Niki dribblade bort en tung back, slog ett inlägg som sedan Wesslund säkert forcerade in. Mönsterås hade ett ganska så fast grepp om spelet i första halvlek, bortsett från de lite trevande första tio minuterna.

Målkalas i andra halvlek
I andra halvlek tog det bara 4 minuter innan tvåan kom genom en nick från nr 10 Eliassi. Giffarna vann till och med nickduellerna, vilket jag ärligt talat inte trodde före matchen. Tvärskog stack upp i någon enstaka farlighet, men Mönsterås var alltid på hugget framåt med elegant snabbhet. 3-0 kom efter dribbelkonster av Niki. Först såg det ut som om han förlorat bollen, men han fick på något obegripligt sätt loss bollen och satte den i mål. I den 34:e minuten kom 4-0. Det var Niki som gjorde sitt andra mål för kvällen. Denna gång blev han frispelad och rundade säkert målvakten.

Perfekt taktisk insats
Ja, sedan var det bud på flera mål. Men 4-0 är förstås ett bra resultat. Mönsterås har nu vunnit fem matcher i rad och öser in mål. Hela laget gjorde en mycket bra insats, även om det jag minns mest är det suveräna försvarsspelet och samarbetet mellan Niki och Wesslund. Det är bara att låta sig imponeras över en perfekt taktisk insats. Taktik som jag såg ikväll brukar bara erfarna spelare klara av. Desto mer imponerande att det var Mönsterås unga lag som gjorde detta. Jag lyfter på hatten!

Inga kommentarer: