25 juni 2009

Mönsterås möter Ljungbyholm på lördag - förstör festen!


Så här såg det ut i våras när Mönsterås mötte Ljungbyholm. Domaren hamnade i centrum för händelseförloppet.

Vem minns inte vårmatchen?
På lördag möter Mönsterås Ljungbyholm borta. Serien vänder nu och vem minns inte vårpremiären mot Ljungbyholmskolosserna. Matchen slutade 1-1, vilket inte återspeglade matchbilden. Mönsterås var ganska så överlägsna, men tyvärr gjorde domarna matchavgörande insatser till Mönsterås disfavör. Jag brukar inte gnälla på domarna, så när jag väl gör det är det nog ganska sannolikt att jag har goda skäl.

Ljungbyholm är jättarnas lag
På lördag är det dags att ta den där rättvisa segern mot Ljungbyholm. Efter premiären gissade jag att Ljungbyholm skulle placera sig långt ner i tabellen. Så har det blivit. Ändå är det min plikt att varna för Ljungbyholms få starka sidor, sidor som tyvärr blir extra starka mot Mönsterås.

Ljungbyholm är jättarnas lag. Varje spelare ser ut att väga över 100 kg. Så jag har bara ett budskap till Mönsterås – bjud inte Ljungbyholm på några hörnor och släpp inte in dem i straffområdet. Där blir de livsfarliga. Men i övrigt bör Mönsterås kunna lira bort det här laget om man vågar fortsätta spela offensivt. Ljungbyholm har stora problem med sitt försvarsspel.

Ljungbyholm - ett lag i kris
Ljungbyholm verkar inte vara i form och har under säsongen inte vunnit en enda match på hemmaplan. Senast förlorade man mot Rockneby med 1-5 och dessförinnan mot Hossmo med 3-6. Man verkar alltså ha stora problem med försvarsspelet. Krisen märks på lagets gästbok där det gnälls mycket och är dålig stämning. Någon försökte till och med införa censur. Den dåliga trenden gjorde att Ljungbyholm samlade spelarna till krismöte i veckan för att hitta tillbaka till en ”vinnarkultur”. Sådana möten kan leda till nya tag och förbättringar, så jag vill trots allt utfärda en liten varning.

Nu spelar det kanske inte så stor roll hur ett lags trend ser ut. Mörbylånga hade förlorat sex matcher i rad innan man mötte Mönsterås.

Förstör festen!
Ljungbyholm ska ha fest på lördag efter matchen mot Mönsterås. Jag vill inte vara oförskämd mot Ljungbyholm, men se nu till att den festen blir en tröstefest istället för en segerfest.

Tyvärr är jag bortrest under lördagen, så något resultat kommer jag inte att kunna redovisa, utan jag hänvisar till Smålands FF´s hemsida. Och till sist: Om någon spelare från Mönsterås GoIF skulle råka läsa mina rader, så kom ihåg att ni ska följa tränarens ord, inte mina.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag tycker du är en härlig person som har god hjärta och jag beundrar dig verkligen. jag spelar själv i M - Goif och blir bara glad av läsa dina åsikter o om matchrapporter.
Tack;)

Jonny sa...

Tack för din kommentar och värmande ord! Grattis till dagens vinst!