17 juli 2009

Kursen ligger fast för Mönsteråsbloggen

Samma grundton i 20 år
Ibland får jag kritik för min blogg. Det är ok. Det är därför jag till skillnad från många andra bloggare tillåter kommentarer. Ibland tycker läsarna att jag är för gnällig och kritisk. Andra anser mig vara för tam. Några gillade inte när jag började skriva om fotboll. Fotbollen gav mig också nya läsare. Några föredrar de lokalhistoriska inläggen, andra de samhällsinriktade. Gamla trogna läsare tröttnar, nya tillkommer. Easy come, easy go. Ikväll tyckte sig någon ha upptäckt en ny gnällkritisk ton på bloggen. Jag hyser respekt för den ståndpunkten, men jag känner mig själv så pass mycket att jag kan garantera att så inte är fallet. Jag har haft min grundton i livet i över 20 år.

Mönsteråsbloggens mix blir kvar
Mönsteråsbloggen har utvecklad en blandning av lokalhistoria, samhällskritik, dagsaktuella ämnen och fotboll – det mesta med Mönsterås i fokus och kryddat med svart humor. Hur det fördelar sig kan variera lite. De senaste veckorna har det nog varit en tonvikt på lokalhistoria i kombination med en kritisk granskning av lokalpressen och media, samtidigt som fotbollen har fått stå tillbaka något eftersom spelet just nu gör uppehåll. Jag har också uppmärksammat de felparkeringar som ställer till stor oreda för funktionshindrade. Humorn kommer fram där det passar som exempelvis i artikelserien om Mönsteråsbygdens offentliga skulpturer eller i reportaget från Ölands djurpark.

Kursen ligger fast
Så kära läsare. Någon ny inriktning blir det inte på bloggen. Kursen ligger fast. Inte utan viss stolthet.

Några personliga ord
En anonym kritiker tyckte jag skulle bli mer generös mot min omgivning. Vad vet en anonym kritiker som inte vågar skriva sitt namn om mitt liv? Jag är uppvuxen med föreningsliv och har alltid jobbat ideellt. Jag skriver artiklar om Mönsterås historia och har alltid bjudit läsekretsen på det. Jag ska snart ge ut en bok där jag bekostar allt själv och inte kommer att ta ett öre i betalt för boken. Jag hjälper alltid människor så ofta och när jag kan. Även där kan jag försäkra att kursen ligger fast.

Däremot har jag en livssyn där jag kämpar för att inte se allt i svart. Den som slipper den kampen kan vara glad för det. Samtidigt är jag tacksam för den kampen. Den tar dig under den glättiga ytan som präglar det mesta i dagens kultur. Den gör dig lyhörd för människor på samhällets skuggsida. Den som inte gillar den tonen uppmuntrar jag att söka sig till andra bloggar. Varför hålla fast vid min om ni inte trivs här. Gå till bloggtoppen så hittar ni genast mer positiva människor. Men här ligger kursen fast. Jag är ännu tillräckligt mycket punkare för att bry mig. God natt på er!

Inga kommentarer: