15 september 2009

Försvunna affärer, firmor och inrättningar i Pionjärområdet - Del 3 - Pionjärgatan

I två artiklar har jag redogjort för de verksamheter som funnits i hyreshusen på Hagagatan och Bryggerigatan. Artiklarna uppdateras när jag får ny information. Idag har turen kommit till den första gatan som bebyggdes när man började slå upp hyreshus i området 1949-1950 – Pionjärgatan. Som alltid är jag tacksam för kompletteringar, rättelser odyl.

Solstads verkstad (se nr 1 på kartan längst ned)
Vi börjar vid Solstads gamla bilverkstad i det originella garaget som enligt uppgift skall sträcka sig ända bort till Storgatan. Jag är lite osäker huruvida det bara var en bilverkstad eller om han också hade bilförsäljning. När jag var tonåring hade en högljudd MC-klubb sitt tillhåll i de underjordiska lokalerna. De störde. Idag har Bildelsbutiken lokalerna.


Vid Solstads gamla verkstad har nu Bildelsbutiken sin lokal.


Där emellan gick det förr en trappa så att man lätt kunde ta sig ut till busshållplatsen eller apoteket på Storgatan. Den togs tyvärr bort för några år sedan i samband med någon slags privatiseringskupp av området där bakom.

Kontor (se nr 2 på kartan)
I efterföljande hus hade man kontorslokaler. När jag var barn hade Korpen och en facklig avdelning sina lokaler där. Den fackliga avdelningen är möjligtvis kvar än. Dessförinnan fanns små lägenheter i huset där många kvinnor från arbetsplatserna runt omkring bodde.


I detta hus hade Korpen och en facklig avdelning kontor.

Mönsterås Bostäders lagerrum
Om vi sedan går över till hyreshusen så kan jag inte erinra mig någon affär eller dylikt på Pionjärgatan 8, utan där hade Mönsterås Bostäder ett lagerrum. Eftersom jag själv bodde i huset under många av mina barndomsår, så ska jag be att få återkomma med ett "Pionjärgatan-special" vid ett senare tillfälle.

Görans MC-shop och klubblokal (se nr 3 & 4 på kartan)
I nästa hus, Pionjärgatan 6, låg under några år Görans MC-shop. Han hade sitt tillhåll i källarplanet vid norra gaveln. Vid Pionjärgatan 4:as norra källaringång hade länge Mönsterås basket sin klubblokal.


Där låg Görans MC-shop.

Potatisförsäljning (se nr 5 på kartan)
Längst ut mot Torggatan har vi alltså Pionjärgatan 4 – det första hyreshuset som byggdes i hela området och med klassiska trappmålningar av Folke Lundgren (se artikel här). Kan någon förklara för mig varför första huset fick nr 4 och inte nr 2? Vid husets baksida har jag ett svagt minne av att någon (sannolikt Henry Hultqvist med fru)vissa dagar sålde potatis och liknande produkter under min barndom.


Ibland brukade en man sälja potatis på platsen bakom Pionjärgatan 4. Förmodligen hade han ett litet försäljingslager bakom dörrarna.


Pionjärgatan utmärkt med blå/lila linje. De aktuella platserna ovan är numrerade.

















Från kvartersbutiker till stormarknader
Därmed är genomgången från Pionjärområdet färdig, även om artiklarna kommer att uppdateras när jag får ny information. Det har varit intressant att se hur ett bostadsområde kunde locka till sig så pass många affärer och firmor av skiftande slag med alltifrån husgeråd och strumpor till snabbköp, konditori och frisör. Nu för tiden vill alla ha sitt tillhåll på Storgatan, och inte ens det räcker alltid. Istället för att gå 50 meter från sitt hyreshus till husgerådsaffären eller snabbköpet så åker folk till stormarknaden i Kalmar och köper samma varor betydligt billigare även om man inkluderar vad bilresan kostar. Eller så beställer man hem det man vill ha via Internethandeln. En ledsam men logisk utveckling.

6 kommentarer:

Jimmy sa...

Jag hade min första lägenhet på pionjärgatan 8,en etta med kokvrå,trivdes väldigt bra i den lägenheten.Har oxå för mej att det låg en mc klubb i solstads.I potatishuset var det Henry Hultqvist m fru som hade försäljning,om jag inte minns fel.Var f ö sommarbarn från stan i hans familj.

Jonny sa...

Tack, det var intressant! Då kanske vi rent av bodde samtidigt någon period på 8:an. Jag bodde där 1976-1987.

Jimmy sa...

Jag flyttade in 1986 & på andra våningen,så det är högst troligt.Ja ibland äro världen liten & sammanträffande.

Bert sa...

En rättelse: Mönsterås Basket hade sin föreningslokal i Pionjärgatan 4
norra gavlen, källarplanet.

I huset efter Bildelsbutiken (söder ut)bodde det en hel drös med unga ensamstående kvinnor som bla jobbade på Plastomoll - detta var innan kontoriseringen av denna fastighet.
Så länge flickorna bodde kvar där så var Pionjärgatan flitigt trafikerad av grabbar på jakt efter villigt lamkött.
Det blev en hel del oväsen där på P-gatan då grabbarna långt in på nätterna gärna och ofta annvände singnalhornen på sina bilar för att väcka flickorna vilket givetvis också väckte övriga boende i området.
Vill minnas att det blev åtskilligt med klagomål på den ständiga kärlekstrafiken där på Piomjärgatan.
Har för mig att huset kallades för "spermalängan".

Jonny sa...

Tack för rättelsen och den fantastiska berättelsen! Det blev ett gott skratt.

tomasrj sa...

Intressant skildring. När jag var liten hade jag en kompis som på vardagarna bodde hos sin mamma på denna gata. Jag var med och hämtade och lämnade honom några gånger, men det är ju trettio år sedan och jag kan bara vagt känna igen vyerna från dina bilder. Kanske skulle ta en promenad i de där kvarterne nån gång.