14 september 2009

Försvunna affärer, firmor och inrättningar i Pionjärområdet – Del 2 – Bryggerigatan

I förra artikeln redogjorde jag för de verksamheter som funnits i hyreshusen på Hagagatan. Idag har turen kommit till ännu en klassisk gata i det gamla arbetarkvarteret Pionjären i Mönsterås – Bryggerigatan. Som alltid är jag tacksam för kompletteringar, rättelser odyl.

Tryckeri och Strandaveteranerna (nr 1 på kartan längst ned)
Låt oss börja på Bryggerigatan 5. Vid husets västra gavel som vetter gentemot Parkgatan fanns för några decennier sedan Anton Sjöbergs tryckeri i källarplan (1960- och 1970-tal). Längre fram hade Strandaveteranerna (med i SPF) sina sammankomster där. Idag verkade allt öde när jag kikade in.


Där nere låg ett tryckeri och senare Strandaveteranernas samlingslokal.

Möllers herrfrisering – "ska det vara sån´t där med?" (nr 2 på kartan)
Om vi sedan följer gatan fram så kommer vi till femmans södra gavel i vars källarplan det har bedrivits en del verksamhet genom åren. I den vänstra lokalen låg Möllers herrfrisering i kanske mer än 40 år – ett klassiskt ställe med många stamkunder. Det är inte så värst många år sedan Göte Möller slutade i en mycket aktningsvärd ålder. Möller är ännu i livet och fyllde nyligen 88 år.

Göte Möller var en frisör av den gamla stammen med känsla för korrekt uppträdande och diskretion. Det hörde inte till ovanligheterna att herr Möller efter klippningen frågade kunden om "det skulle vara sån´t där med". Vad som avsågs med "sån´t där" kan kanske var och en lista ut. På så sätt slapp kunden gå till någon halvskum automat eller visa sina inköp öppet i affären. Fin service – givetvis under disk.

Själv klippte jag mig hos greken Theo som barn (eftersom han hade en pratande papegoja och gav oss ungar godis), men fick vid ett tillfälle på 1970-talet klippa mig hos Möller. På 1970-talet skulle ju håret se lite halvlångt ut även efter en klippning, men Möller stod förstås över alla tidens trender och klippte samma korta klassiska herrfrisyr som han alltid hade klippt. Det blev till att bära keps några veckor.

Verners husgeråd och Sporttjänst (nr 2 på kartan)
Bredvid Möllers låg Verners husgeråd som drevs av den snälle ungkarlen Verner Jonsson. Där kunde man få sig en godisbit ibland. Exakt när affären flyttade upp till Storgatan minns jag inte, men kanske någon gång på 1970-talet. I samma lokaler återfanns senare, på 1980-talet, Sporttjänst. Även denna affär flyttade sedan till Storgatan. Idag hyr Hyresgästförbundet lokalen.


På detta vykort från 1960-talet kan man se första delen av skylten till Verners husgeråd.


Till vänster låg Möllers herrfrisering, till höger Verners husgeråd.


Samma från en annan vinkel.

Holms kiosk (nr 3 på kartan)
Därefter kommer vi till Holms kiosk, som jag redan har skrivit mycket om i tidigare sammanhang. (se här och här) Området längst upp på gatan där dagens föreningshus ligger skall få en egen artikel i framtiden eftersom det har funnits så mycket där – alltifrån Plastomoll till mejeri och bryggeri.

Festlokal, dagis, skola och föreningslokal (nr 4 på kartan)
Om vi så börjar om på andra sidan vid Bryggerigatan 6, så har jag vissa minnen från källarplanet som fungerade som festlokal när jag var barn. Man kunde helt enkelt hyra i princip hela källaren, vilket hände att mina släktingar gjorde när de fyllde fint. Det var utomordentligt roligt att springa runt där med mina kusiner. Dessförinnan lär det ha varit dagis i samma lokaler. Innan Mölstadskolan stod färdig nyttjades källarplanet även som skollokal. Idag har Mönsteråsmoderaterna sitt högkvarter där - mitt i det gamla arbetarkvarteret; symboliskt kanske.


Ingången till festlokalen på Bryggerigatan 6.


Festlokalens fönster i källarplan på Bryggerigatan 6.

Karlbergs, lamp- och plastfabrik (nr 5 på kartan)
Efter att ha passerat korsningen vid Hagagatan kommer vi till Bryggerigatan 4. I husets källarplan har sedan flera år Karlbergs måleri sina lokaler. Eftersom ingången ligger på gaveln mot Pionjärgatan är den formella adressen Pionjärgatan 10. Dessförinnan fanns det en del annan verksamhet där – ett upplag för öl och läsk, en lampfabrik och en plastfabrik. I plastfabriken jobbade min mor med tillverkning av blöjor och regnkappor vid 1950-talets slut.


Karlbergs måleri. Förr låg där bland annat en platsfabrik.


Karta med Bryggerigatan markerad och affärer odyl nummermarkerade.

Tack till Bert som delgav mig sina minnen! Tack även till min mor Solvig Nilsson, Eric, samt en berättare som vill förbli anonym med tanke på att han köpte "sån´t där".

Nästa avsnitt handlar om Pionjärgatan.

8 kommentarer:

Bert sa...

Angående Bryggerigatan 5, Västra Gavlen. Förutom kartritarna som jag inte minns så minns jag däremot att Anton Sjöberg drev ett tryckeri där på 1960-talet, troligtvis också en bit in på 70-talet.

Jonny sa...

Tack Bert! Ska skriva in det i artikeln imorgon. Ska bara kolla upp det där med kartritarfirman med min upgiftslämnare, så att hon inte har blandat ihop den med tryckeriet. När du nämner tryckeriet, så tror jag att jag minns det också. I så fall fanns det en bra bit in på 1970-talet.

Anonym sa...

Bryggerigatan 6, där har Moderaterna nu sin lokal! =)

Jonny sa...

Tack Eric!

Bert: Pratade med uppgiftslämnaren om kartriteriet, och efter lite funderande så kom hon fram till att det nog var tryckeriet hon avsåg. Jag ändrar i texten nu.

håkan sa...

Hej Jonny! Har ett svagt minne att arbetsfömedlingen fanns i bryggerigatan 6,tidigt 60-tal.

Jonny sa...

Tack Håkan!

Monstermorris morsa sa...

Hej Jonny!!!

Läser din blogg ibland...
Ville bara berätta, att Verner Jonsson, var min mormors bror:)
Han var mycket, mycket snäll.. Likaså, hans bror Gunnar...
De bodde, på Kuggås.. Hemma, hos min gamlemormor Eva o Otto Jonsson..

Hälsningar
Thina Nilsson

Jonny sa...

Tack för kommentaren, Thina! Fantastiskt roligt!