3 september 2009

Oknö hopptorn - mysig sandstrand förvandlades till gräs och stenar

Idag visar jag två bilder från hopptornet vid Oknö (Oknö ström). Tyvärr är bilderna inte tagna från exakt samma position, men jag tror ändå att förändringarna framgår tydligt.


Här en bild, troligen från omkring 1970, som visar den mysiga sandstranden och den lilla miniviken.


Bild från i år - sandstranden är borta och viken igenfylld. Sand har ersatts av gräs och dessutom stenar vid den nya strandlinjen. Man kan fråga varför Kommunen förstörde den mysiga badplatsen. Kanske växte miniviken igen, kanske ville man försöka hålla sjöfåglarna borta. Oavsett motivet så blev slutresultatet inte bra.

4 kommentarer:

Peppe sa...

Ja bilden från 1970 ser ju klart mysigast ut.Vi får hoppas på sand strand igen.

Jonny sa...

Ja verkligen! Någon gång ska jag försöka hitta en plats där jag kan jämföra då och nu och säga att det har blivit bättre och snyggare.

Jimmy sa...

Men snacka om gräsligt,kommer ihåg den riktiga badplatsen vid hopptornet.Mycket folk var det då.

Bert sa...

I och med utfyllnaden av den grunda badviken så blev det ju mer grönyta att vara på för solbadande, lek och stoj.

Sen kan det nog finnas en tanke om att det i längden blir mindre kostnader då badviken då och då (om jag inte minns fel)fylldes på med åtskilliga billass av sand. Likaså slipper man rensa undan tång och dyligt.

Men visst var den ursprungliga naturligt utformade layouten mycket trevligare.