28 september 2009

Upprört möte mellan Mölstads hyresgäster och Mönsterås Bostäder

Möte mellan hyresgäster och Mönsterås Bostäder i Mölstad
Ikväll var det möte i Mölstads radhusområde. Som jag tidigare har rapporterat har det under flera år pyrt av missnöje i området. Det handlar dels om misstag som gjordes i samband med renoveringarna för tre år sedan, dels om införandet av kallhyra i de dragiga lägenheterna med de kalla golven och så de mycket stora hyreshöjningarna som drabbat området. Området som så sent som för något år sedan var uthyrt, har sedan kallhyran med den dyra fjärrvärmen infördes, förlorat så pass många hyresgäster att närmare 25-30% av beståndet står outhyrt. Vem tar ansvar för det?

VD´n ej på plats - ingen kan bli arg på servicechefen
Mönsterås Bostäders VD tog i alla fall inte sitt ansvar. Han var inte där. En representant från styrelsen var med, trots att det ryktades att VD´n inte ville ha någon från styrelsen där.

Nej, det var servicechef Carl-Magnus Engström (av de flesta kallad Calle, men jag skriver Carl-Magnus. Hubert i tvillingdetektiverna avskydde att bli kallad Hubbe. Man vet aldrig hur det är med sådant), informationsansvarige Jenny och sälj- och marknadschef Helena som fick försöka hantera situationen och ta in all kritik. Vad de tänkte om att chefen satt i skyddsbunker får vi aldrig veta. De är förstås lojala med sin arbetsgivare. Nu vet ju alla att Carl-Magnus inte var med när de avgörande besluten fattades en gång i tiden. Man kan väl säga att Carl-Magnus är väldigt värdefull för Mönsterås Bostäder. Han är ju liksom svår att bli arg på och har bortsett från lite strul med lekplatserna gjort ett bra jobb så här långt. Utan ”Calle-blues-faktorn” hade det nog blivit betydligt tuffare tonläge än det blev.

Höga hyror, dyr fjärrvärme och kalla golv
Nu blev det ganska svettigt ändå. Kritiken var både saklig och korrekt. Kanske har Mönsterås Bostäders ledning underskattat hyresgästerna ibland. Men vi kan tala för oss. Hyresgästerna krävde sänkta eller frysta hyror under flera år för att inte flytta. Utöver hyran diskuterades väldigt mycket, inte minst de kalla golven och huruvida de hade isolerats eller inte i samband med renoveringarna. Sammanfattningsvis kan man säga att det handlar om att hyran är på tok för hög i förhållande till det man får, vilket märks i alla flyttar.

Kritik mot Hyresgästföreningen
Hyresgästföreningen hade en representant på plats, men inte han som brukar sköta hyresförhandlingarna. Det visade sig att flera hyresgäster hade lämnat hyresgästföreningen eftersom man inte hade fått något stöd eller gehör för de problem man haft de senaste åren. Jag vet själv att jag efter förra rekordhyreshöjningen mejlade till hyresgästernas förhandlare och frågade hur han kunde acceptera så höga höjningar i vårt område mot bakgrund av alla problem här. Jag fick inget svar.

Ge servicechefen fria händer
För egen del har jag nog resignerat. Men Carl-Magnus hade i alla fall sett till att det skall sättas upp hinder på ett par platser så att området blir barnsäkrare. Bra. Carl-Magnus har ett stort folkligt förtroende här i kvarteren som inte motsvarar det obefintliga förtroende som Mönsterås Bostäder som organisation har. Om Mönsterås Bostäders ledning är smart så ger man Carl-Magnus stort utrymme att fixa saker och ting i vårt område.

Inga kommentarer: