3 oktober 2009

Marknadsextra - regnet i Mönsterås


En hel del människor trotsade regnet och tog sig en runda på Mönsterås marknad. Men riktigt lika trångt som vanligt var det inte.

Höstmarknad i regn och utan kroppkakor
Så har då ännu en klassisk höstmarknad avverkats i Mönsterås. Av hävd brukar det vara en strålande höstdag i solsken. Men i år hade vädergudarna gaddat ihop sig. Regnet strilade ner så där lagom retfullt hela tiden. Och även om en och annan busunge försökte skapa lite marknadsstämning med sina smällare, så ville den där ultimata atmosfären inte infinna sig idag. Dimman i Lützen har fått sin like - regnet i Mönsterås. Och med risk för att bli lite tjatig så saknade jag ärtrören och stinkbomberna. Tyvärr serverades det mig veterligt inga kroppkakor i år, vilket ju är ett måste på ”marken”.

"Hemlagat" godis och mirakelmedel
Annars var väl det mesta sig likt – skräpleksaker, dansbandmusik, väskor och kläder av skiftande kvalitet, kostsamt "hemlagat" godis, lotter, korvar, mirakelmedel, chokladtoppar, Roland Åkesson…ja det vanliga. Själv köpte jag som vanligt brända mandlar och några lotter med kaffevinst. Frugan köpte strumpor. Dottern, som ansåg marknaden var nästan lika rolig som julafton, köpte en liten hund, en ballong och godis.

Strosa runt och observera
Det roligaste är dock att bara strosa runt lite och observera. På en marknad dyker ju människor av alla de slag upp. Kul att se hur olika vi är. Vissa envisas ju med att ta med sig sina små illbattiga ettriga hundar som går runt och nafsar folk i byxbenen. Men jag hade för dagen stövlar och kom undan med två minihål efter ett litet nafs. Den mest originella hunden var annars stor som en barnvagn.

Om någon vill läsa om marknadens historia så finns en artikel om det här.


Sigges korvbar - en klassiker nedåt kyrkparken. Jag gillar att Sigge kallar vagnen för en bar - barer brukar ju annars vara lokaler där i huvudsak drinkar serveras.


En annan slags korvhandlare. Västervikskorven är väldigt god.


Vissa trotsade regnet utan paraplyer.


Nere vid "proppen" var det ganska trångt i år också.


Leksaker fanns det gott om.

På ett ställe hittade jag nedanstående plansch. Helt suverän. Johan Ulveson är en av Sveriges mest underskattade skådisar/komiker. Han kommer till Parkskolan den 11 oktober kl 19.00.

2 kommentarer:

Stefan sa...

Enligt min far så serverades det kroppkakor utanför före detta Domus.

Jonny sa...

Ok, jag letade väl på vanliga platsen utanför gamla metodistkyrkan och på ytterligare något ställe. Tack!