17 november 2009

Dags att börja koka GIF-soppa på spikar

Konstig tystnad
Frifönstret har varit öppet i snart tre dagar, men ännu kommer det inga rapporter någonstans. På Barometerns fotbollsblogg är det tyst. På Anderssons sportblogg om Ölandsfobollen handlar det mest om tränare och spelare inom damfotbollen. På Facebook kan man höra nålarna falla till golvet i Silly-seasongrupperna. Mönsteråsbloggen får heller ingen information. Och tro mig, jag har mina kontakter och vägar. Spelarna frågar jag i nuläget inte. Brukar det vara så här. Jag menar, alla parter har ju haft hela hösten på sig att fundera, testa, förhandla.

Nu kokar jag soppa på spik
Så nu får vi börja koka soppa på spikar. Risken är att det kokar över. Men att bara sitta här en hel jäkla månad och inte veta hur GIF ser ut 2010 kan sänka den bäste. Så här kommer ett par kokta spikar.

Spik 1
Den nya GIF-gruppen på Facebook startades av Idris Eliassi i GIF. Vågar man anta att det antyder att han fortsätter i GIF? Jag är beredd att tolka det så. Däremot kan man knappast tolka medlemskap i gruppen som att man nödvändigtvis ska spela i GIF. Där finns spelare som sannolikt är på väg bort.

Spik 2
Nästa spik. Daniel Wesslund i GIF har börjat blogga. Det borde fler spelare göra. I ett inlägg från idag skriver han citat: Övergångsfönstret öppnade i söndags. Jag vet något som ingen annan vet. Men det tänker jag inte dela med mig av än på ett tag. Det är en månad kvar av fönstrets öppet-tid så vi har nog en hel del övrigt att vänta också.

Där rök det sista jag hade kvar av nerver. Nu får vi börja tillämpa samma metod som specialutbildade diplomater en gång i tiden använde när de försökte lista ut vad de gamle sovjetledarna menade egentligen.

För det första får vi respektera att han inte vill berätta nu. men gissa kan man ju alltid. Om vi tolkar jag vet något som ingen annan vet bokstavligt så borde det handla om att han har bestämt sig för var han ska spela nästa säsong, men att han ännu inte meddelat någon. Om vi inte tolkar det bokstavligt så är det något som bara en liten krets vet. Men om han ska lämna GIF så får man ändå förmoda att han sagt till GIF så att de kan kompensera spelarförlusten. Jag får det inte riktigt att gå ihop med att ingen annan vet. Jag får nästan en känsla av det kan vara en överraskning på gång av något slag. Enligt bloggen har han nyligen skaffat hund. Hund skaffar man knappast om man skall åka långt för att spela fotboll. En gissning är att han i alla fall lär spela i ett kommunalt lag, knappast längre bort än Långemåla i alla fall.

På Blomstermåla IKs hemsida kan man läsa att de tränar tisdagar och lördagar och vidare Vi vill se alla gamla spelare då tillsammans med alla killar från P95 som varit med i B-laget under hösten. Dessutom är naturligtvis nya spelare hjärtligt välkomna, inte minst Ni som var med på testmatchen för några veckor sedan. Inget verkar således vara avgjort enligt BIKs hemsida. Herr W skrev på sin blogg Ikväll ska det tränas. Samma kväll som BIK tränar. Å andra sidan tränar ju fotbollsspelare nästan varje dag ändå. GIF tränar onsdagar och lördagar. Undrar om träningarna i sporthallen är offentliga?

Om jag hade tillhört GIFs ledning (tack och lov gör jag inte det) så hade jag gjort följande. Redan tidigare under hösten, innan det är för sent, så skulle jag ha gett Wesslund ett erbjudande om att bli assisterande spelande tränare för GIF. Nuvarande tränaren Zuhrija Rasidovic skulle behöva en assisterande tränare och där hade jag velat se Wesslund. Han har uppenbarligen gått en tränarutbildning, är lagkapten, har lång erfarenhet från GIF och åtnjuter förtroende. Men nu är det förstås för sent att börja trixa med det.

Låt oss snabbt titta på sista delen också: så vi har nog en hel del övrigt att vänta också. Jag börjar inse att det är så det funkar. Jag trodde nog det mesta var avgjort när frimånaden började, men allt verkar kunna hända in i det sista. Kan inte vara roligt för ett lag att förlora spelare den 14 december. För GIFs del så har jag tidigare tippat att de vill klara av den där fotbollsgalan innan saker och ting blir offentliga. Annars kan det nog bli lite kärva leenden på kalaset. Där ska väl både GIF, Timmernabben och Blomstermåla samsas under samma tak. Ja, jäklar vilket kalas det kan bli.

Nu ska jag dricka lite lugnande te. Starkare jox än så har jag inte. Men jag förstår varför en del annars skötsamma hedervärda människor blir "frimånadsalkisar".

3 kommentarer:

Anonym sa...

Man är alltid välkommen till att komma och titta på gifs träningar.Du är hjärtligt välkommen ikväll, då det är träning vid kl. 18:00 - 19:30 så du är välkommen.

Jonny sa...

Tusen tack för informationen!

Anonym sa...

Har hört lite om att Mirza från Timmernabben kanske ska komma till Gif, vet dock inte om det är sant