12 november 2009

Mönsterås Bostäder saknar kompetens för att laga fel på hyresgästernas förbrukningsmätare


Displayen skulle fungera när kallhyran infördes förra hösten. Jag har haft fel på den i ett år nu. Häromdagen visade alla siffror fel förbrukning. Mönsterås Bostäder kan inte fixa felet.

Mätare installerades
När Mönsterås Bostäder införde kallhyra i Mölstad för dryg ett år sedan, installerades en display i hallen där vi skulle kunna se förra månadens förbrukning, samt aktuell förbrukning innevarande månad. På så sätt skulle vi dag för dag kunna följa både förbrukning och kostnad för vatten och fjärrvärme.

Strul direkt - har väntat ett år
Direkt började displayen strula. Länge var det bara föregående månads förbrukning av fjärrvärme som visade fel (ca 11 000 kr istället för den riktiga summan som under vintern hamnade runt 500 kr). Jag anmälde felet redan förra hösten och har därefter anmält felet gång på gång. Ännu har inget blivit fixat.

Nu fungerar ingenting
Så häromdagen upptäckte jag att även aktuell månads förbrukning visade fel. Både vattenförbrukning och fjärrvärmen visade orimligt låga siffror. En koll med Mönsterås Bostäder gav vid handen att deras system, som ligger till grund för fakturan, visade drygt dubbel så stor förbrukning än min display. Det låter i och för sig rimligt, men jag vill ha korrekta siffror hemma så att jag kan ha koll på förbrukning och kostnad.

Saknar kompetens
När jag anmälde detta, så fick jag veta att Mönsterås Bostäder inte har kompetens inom bolaget för att hantera den här typen av fel. De sade sig ha försökt nå någon form av support under hela dagen utan att lyckas.

Nog måste väl ett bostadsbolag ha en plan för hur de ska agera om våra mätare visar fel, särskilt om kompetensen inte finns inom bolaget. Displaysystemet är ju en del av paketlösningen och hjälper oss att ha koll på förbrukningen och kostnaderna. Det skulle fungera när kallhyran infördes. Det blev vi lovade.

Nu får jag intrycket att MB nöjer sig med att deras fakturagrundande mätning fungerar, men struntar i om kundernas mätning är ok. Orimligt. Nu kommer jag att ligga på tills det här är fixat.

Tillägg senare samma dag:
20 minuter efter detta blogginlägg kom Mönsterås Bostäder och bytte display, utan att felet avhjälptes. Därmed är felet säkert i "impulsmaskinen" på vinden eller någon annan stans. Återstår att se om och när de gör ett försök att fixa den.

Tillägg 23 november
Idag har MB och inhyrt geni försökt fixa systemet. Sannolikt lyckades det hela.

3 kommentarer:

Jimmy sa...

Hahaha!!! Som vanligt när det blir känt att man bloggar om företag eller politiker blir eld i rövva på dom.Hoppas du får bukt på mätare & MB.

Peppe sa...

Det är nog dags för lite pensioneringar på mönsterås bostäder.In med lite nytt ungt folk.

Jonny sa...

MB har en som egentligen är duktig på datorprogram och processer hit och dit. Men vad jag förstod så var även han beroende av folk utifrån när det kom till mätarna. Och någon given plan eller strategi verkade inte finnas. Vi får väl se hur det går.