14 december 2009

"Ingen behöver frysa", säger Mönsterås Bostäders VD i provokation mot bättre vetande.

"Ingen behöver frysa"
”Ingen behöver frysa. Varje hyresgäst bestämmer själv hur varmt man vill ha.”

Ja, med den gigantiska provokationen möter Mönsterås Bostäders VD Klas Palmqvist sina hyresgäster i Mölstad i dagens Barometern/OT. Han påstår att kritiken om kalla lägenheter i Mölstad är felaktig. Han menar att hyresgästen själv kan reglera värmen via elementen och att två graders temperaturhöjning bara motsvarar 42 kronor i månaden. Detta är inget annat än lögn. Låt mig förklara.

Iskall il mot armen
Lägenheterna är väldigt kalla i utgångsläget pga drag och iskalla oisolerade golv. När jag sitter i soffan i vardagsrummet så känner jag en iskall il mot armen, för att bara ge ett exempel. Och luftdraget kommer från rummets mitt!

Elementen blir inte varma
Om vi vrider på värmen på max och låter den stå på dygnet runt, så når vi ändå aldrig över 20 grader. Elementen blir i regel bara lite ljumma längst upp. Bara om det blir väldigt många minusgrader ute så kan elementen bli lite varma, men inte så att det räcker till att komma över 20 grader. Så sanningen är alltså att vi inte kan påverka värmen särskilt mycket, bara i spannet 15-18 grader.

900 kr - inte 42 kr
Dessutom är det inte så att två graders höjning bara skulle kosta oss 42 kronor mer i månaden. Jag har själv mätt och vet att fjärrvärmen skulle kosta oss mellan 15 och 30 kr mer per dygn om vi hade dem på max i alla rum dygnet runt. I bästa fall skulle ett par graders temperaturhöjning alltså kosta oss ca 450 kr mer i månaden. I värsta fall 900 kr mer i månaden.

Mögeldoft utan mögel
Dessutom påstår Palmqvist att familjen som hade drabbats av vattenskada och mögel, inte alls hade mögel i lägenheten trots att till och med journalisten kände mögellukten. Högst anmärkningsvärt.

VD har panik
Vad vi nu har är en VD som drabbats av panik och går till motattack utan att ha fakta på sin sida. En VD som aldrig besöker vårt område och som inte kommer på mötena. Därmed anser jag att bägaren har runnit över. Jag hoppas nu att styrelsen tar sitt ansvar. En VD som ljuger om sina hyresgäster i tidningen kan inte sitta kvar.

Inga kommentarer: