28 januari 2010

Gamla bilder på Mönsterås BB och epidemisjukhus


Mönsterås gamla förlossningshem efter tillbyggnaden på 1930-talet.


Den moderna villan av idag. Observera den nya dörren, men att det verkar vara samma räcke.

Tidigare i år skrev jag en längre artikel om Mönsterås gamla epidemisjukhus och BB. Den kan idag kompletteras med ett par nya bilder. Ovan en bild från 1930-talet när huset byggts om och blivit förlossningshem. Men dessförinnan var det epidemisjukhus. Hur det såg ut har jag undrat. Det har funnits en teckning att tillgå, se nedan. Men jag har hittat ett gammalt fotografi där man skymtar epidemisjukhusetnågot i bakgrunden till höger i bilden.


Epidemisjukhuset enligt avteckning.


Grannhuset, men till höger i bild syns en liten del av det gamla epidemisjukhuswet före ombyggnationen till förlossningshem.

Tillägg: Igår skrev jag en artikel om det vanliga sjukhuset/sjukstugan. Idag har den artikeln kompletterats med det äldsta fotot på byggnaden från omkring 1908/1909.

1 kommentar:

Inger sa...

Hej!
Trevligt att läsa din artikel om Mönsterås BB - jag föddes där den 14 juli 1950 (snart 60 år sedan).
Enligt min mamma (hon finns inte längre i livet) så fick alla barn ett namn i stället för ett nummer - när jag föddes var man på bokstaven G - så jag fick tilfälligt namnet Gullan, som jag dock inte döptes till!
Hälsningar Inger Holm, Skövde (född Carlsson)