22 januari 2010

Mönsterås GIF 1925 och 1930


Enligt tidningsnotisen skall detta föreställa Mönsterås GIFs fotbollslag omkring 1930. Om tidningen har rätt hade laget således randiga tröjor vid denna tid.


Detta påstås vara en bild från 1925 som visar Mönsterås GIFs gymnastikgäng. Det är säkert så, men lite fundersam blir jag eftersom föreningen bildades i november 1925. Denna bild ser inte ut att vara tagen i november eller december.

Tillägg 28/1: Bilden på gymnastikgänget är från 1927.

Rösta gärna på Mönsterås fulaste vykort i bloggens högerspalt. Vykorten kan ses här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mitt minne kan svika mig, men är inte detta den unge Sven, sedermera legendarisk överlärare i folkskolan? Vi elever ryggade när han under visande av skioptikonbilder, harklade sig och snöt sig i näsduken. Vid detta tillfälle var han när sin pension, och uppvisade en något mera utbildad kroppshydda. Hans hem, om jag nu inte missminner mig (borde vara många gamla mönsteråsare, som vet), låg i en vacker trädgård, några hus väster om korsningen Åsevadsgatan - Parkgatan. Jonny, du borde kunna hitta ett och annat om denne man! Ihpe

Jonny sa...

Tack för berättelsen! Ja, här går det säkert att gå vidare med både samtal och arkivgrävande. Ska göra det vid tilfälle.