22 januari 2010

Brev från Axel Dahlström läsekretsen till Wahrnagel

Då jag häromdagen redogjorde för ett ohyggligt mord i Elgerum 1916, anade jag förstås inte att dråparen själv, herr Axel Dahlström, skulle låta höra av sig från andra sidan graven förmedelst modern teknik. Dahlström förefaller inte helt tillfreds med att jag gav nytt ljus åt den tragiska händelsen, som han menar att jag framdragit i ”liflig glans”. Hur som helst vill han inte försvara sitt illdåd, men önskar att andra må varnas därav så att de inte bryter emot Guds bud och dräper sin hustru. Om jag uppfyller hans önskan lovar han att inte mer framträda på Elgerumsgården. Jag publicerar här Dahlströms brev i sin helhet. Av någon anledning har han lagt sig till med en språklig stil som hör hemma några hundra år före Dahlströms egen tid, företrädelsevis i kungliga brev.

“Högwälborne Hr. Doctoren J. Nilsson.

Alldenstundh iagh giennom then Gamble här warandes Allmoghen, uthifrån hörsägen, bibringats det tarfweliga ryktet, att någon - Nota Bene - Ärade Dr. Nilsson, esomoftast uthi de flesta Söcken daghr, skall hafwa låhtit intaga mitt, äfvensom min hustrus, förutvarande egandes Hemman, hwarest der otillbörligt nagelfarande af allersköns Arkivalier skall hafwa förehwarit, och dertill ännu pågår, hwarunder mijna förehawanden ändnu en gång blifwa rannsakade, kan iagh omöjligen någon ro i then mijn arma Själen finna, såwitt Ni eij, min högt wärderade Doctor, måtte låta mig aflemna min egen tarfweliga betragtelse å de händelser, derföre hwilka iagh rättmätigt med kiära Lifwet plikta fick, och hwilka enkannerligen till Histoiren hörer, men som Ni, aktingswärde Dr. Nilsson - ånyo hafwer emnat vilja i liflig glans framdraga.

Ety iagh till mitt förswar alls Intet att andraga hafwer, hwad thet oerhörda dådh, för hwilket iagh med Bleka Döden vedergällts, anbelangar, är thet ändå then innerliga önskan mijn att få omkvädas i sådant Motto att thet kan bringas androm till Wahrnagel på thet att the icke taga hustru sin af Dagha. Thet helga Guds Budh som sakrosankt är, kunde iagh törhända ödmjukast få wädja Hr. Doctoren om att i sin deruppå daghliga ryktbara skrifvarhandling, inför envar läskunnigh, kungiöra dessa ord på thet att frid och gamman må instella sigh hwid hwar mans härdh i vårt elskade Fosterland! Såwidt skier, lofvar iagh att liksom en from man, låta mina framtredhanden såsom Elgerums Skiepno taga sin ende. Fridh ware med Eders Höghet!

Amor Vincit Omnia, (Kärleken övervinner allt, min kommentar)

Tuissimus,

Eder ödmjuke et trogne Undersåthe,
I Nådhens Åhr 2010,
Axel Dahlström ."

5 kommentarer:

Peppe sa...

Är det verkligen sannt det här.
Har du fått brev från andra sidan?

Jonny sa...

Jo, jag fick faktiskt ett mejl, som återgivet på bloggen. Huruvida det verkligen var Axel överlåter jag till var och en att fundera på.

Anonym sa...

Släkten finns ju kvar i Mönsterås i alla fall. Kanske någon där som inte vill bli påmind!

Bert sa...

Jonny, kanske att någon ömtåad på Hembyggsföreningen vill skrämma bort dig.
Är du möjligen sömnskrivare, ja somliga går ju i sömnen så varf... ...

Jonny sa...

Ja, jag vet inte. Mord är kanske känsliga 100 år efteråt.