7 februari 2010

Pastor Stefan avskedspredikade och avtackades


Pastor Stefan Arvidsson avskedspredikade i Pingstkyrkan. Jag beklagar kvällens dåliga bilder.

Pastor Stefan avtackades
Ikväll var det avskedsgudstjänst för pastor Stefan Arvidsson i Pingstkyrkan som nu går i pension. Stefan predikade och avtackades sedan av representanter från andra församlingar i bygden.


Stefan avtackades av de andra kyrkornas representanter, här Solbritt från Svenska Kyrkan.

Stefan som herde
Pastor är latin och betyder herde. Och är det något ord som jag tycker karaktäriserar Stefan så är det just herde. När han kom hit för åtta år sedan så var Pingstförsamlingen ganska så uppriven och sårad på djupet efter att ha haft besök av ett team från Knutby som inte hade agerat särskilt visligt, utan tvärtom undervisat på ett sätt som sårat många.

I det läget kom alltså Stefan hit som herde. Stefan och hans fru Britt-Louise var välkända i församlingen eftersom Stefan hade varit pastor här en gång redan på 1980-talet. Han kunde därför ge den trygghet som församlingen då så väl behövde. Där tycker jag att han kom att spela en viktig roll. Stefan verkade inte ha behov av några teologiska experiment och kunde därför bli en herde för alla får, och inte bara för en del av församlingen.

Stefan som väggrivare
Jag vill också lyfta fram Stefans betydelse för att nå utanför kyrkans väggar. Han var verkligen mån om människorna i hela bygden. Så även om han på ett sätt tillhörde en äldre generation inom pingströrelsen, så upplevde jag att han, utan att kompromissa med tron, försökte sudda bort de stereotypa bilderna och fördomarna om Pingstkyrkan.

Tack!
Jag har inte varit någon flitig gudstjänstbesökare i pingstkyrkan de senaste åren. Men det beror inte på pastor Stefan, utan mer på min egen resa mot mer klassiskt lutherska marker. Men jag har inget emot Pingstkyrkan och upplever att de har ett rikt andligt arv som berikar Kristi församling som helhet. De är inte minst tydliga med det evangelium som syndiga sturska uslingar som undertecknad är i behov av. Tack Stefan för ditt herdeskap och de kloka ord du framförde till mig när vi samtalade en gång!

3 kommentarer:

Peppe sa...

Har ni det så mörkt i pingstkyrkan.
Då behövs nog pannlampa?

Jonny sa...

Tyvärr ligger felet i kameran. Jag kan inte ens skylla på min usla kamerahantering längre.

Bert sa...

Det är väl skumleken som pågår!