24 februari 2010

Programblad från 1962 - Mönsterås GoIF - Hälsingborgs IF

Så var det dags att presentera en av mina roligaste Traderavinster - ett programblad från när GIF tog emot allsvenska Helsingborgs IF i en vänskapsmatch. Säljaren trodde att det var från omkring 1970, men som jag nämnde i ett tidigare inlägg så spelades matchen den 28 juli 1962 inför 800 åskådare. Med i Helsingborgs lag var mönsteråssonen Roland "Konjak" Olsson. Nedan visas hela programbladet. Klicka för större format.


Programbladets omslagssida.


Sida 2. Här annonserar ett för mig okänt företag i Mönsterås.


Sid 3. En artig presentation av Hälsingborgs IF.


Sid 4-5. Här presenteras laguppställningarna. Välkända namn för den som kan GIF:s historia. Jag blev dock överraskad av att Hans Åhlund var målvakt i GIF. Så hette en suverän lärare jag hade när jag gick på Gamleby folkhögskola 1987-1988. Kan det vara samma person? Övriga noteringar är att Borgskonditori låg på Hagagatan 5 vid denna tid. På Hagagatan 3 låg den för mig tidigare okända firman Larssons Radio & TV. Här syns även en trevlig annons från Göte Möller som har "modern hårvård". Undrar hur omodern hårvård såg ut?


Sid 6. Reklam för kvällens danstillställning på Oknö. Notera särskilt uttrycket "pang-kväll".


Sid 7. GIF presenteras + annons.


Sid 8. Reklam för Hvita Hästen.

Inga kommentarer: