14 april 2010

Inför premiären i division 5 nordöstra - Mönsterås GoIF - analys och trupp

Vad väntar GIF?
Vad väntar Mönsterås GoIF i division fem nordöstra 2010? Efter att förra säsongen ha spelat mycket fin fotboll och tagit en hedrande tredjeplats, så är det några som tror att det är dags för GIF att gå upp i fyran i år. Andra tror att spelarförluster som Niki Avdyli och Anton Agebjörn medför kvalitetsåderlåtningar av sådan kaliber att GIF får en ny mellansäsong. Barometern/OT tippar exempelvis att GIF ska hamna på negativ kvalplats. Hur man svarar beror förstås på vilka faktorer man ger tyngd och hur man kombinerar hjärta och hjärna i analysen. Låt oss titta på några faktorer.

Trupp och spel
GIFs stora problem, och samtidigt något att vara stolt över, är att man ideligen fostrar fram talanger som i unga år sugs upp av större föreningar. Till den här säsongen förlorade GIF några av sina bästa spelare som gav anfallsspelet en extra dimension. Kan nyförvärv och ungdomar kliva fram och ersätta? Jag kan i dagsläget inte avgöra om helheten är lika stark som förra säsongen. Det jag har sett av nyförvärven har dock imponerat, samtidigt som många i truppen är under utveckling och säkert ännu bättre än förra året.

Som vanligt är det en trupp med många unga spelare, men vi ska inte glömma att det finns några nestorer över 20 som kan ge nödvändig blick för spelet och rutin.

Eftersom laget förmodligen har vuxit till sig lite sen förra året, så finns alla förutsättningar att hantera de lite tyngre lagen på ett bra sätt.

Jag tror nog att GIF har bra spelare på alla positioner. Hinner man bara få laget samspelt i tid så kan det bli riktigt bra.

Förberedelser
Förra säsongen kom GIF upp i normal standard först efter några matcher. Kanske är det den bistra verkligheten för lag som saknar konstgräs. Och i år har det varit en utomordentligt svår vinter som inte har gynnat GIF. Laget har visserligen vunnit ganska många av försäsongsmatcherna, men samspelet har inte fungerat särskilt bra i de matcher jag har sett (med undantag av en halvtimme mot Timmernabben). Vi kan bara hoppas att man hinner bli tillräckligt samspelta till den 17 april.

Förra säsongen fanns det ibland tendenser till att GIF inte riktigt orkade hela matcherna mot topplagen. Därför hoppas jag att man har lagt lite extra krut på konditionsträning i år så att man orkar med när storväxta lag maler på de sista 20.

Sedan gäller det förstås att ha ett par tre varianter av startelvor att laborera med. Min personliga åsikt är att man har gått runt på lite för många spelare under träningsmatcherna för att låta alla testa. Vi talar trots allt om representationslaget, inte ett pojklag.

Tyvärr lär en av lagets bästa spelare få vila sig de första 8 matcherna, vilket inte är bra, men kanske ändå inte helt avgörande.

Stämning i truppen
Det brukar vara lite turbulent i GIF med jämna mellanrum. Jag börjar lära mig det nu, och börjar också få is i magen. Det fanns några veckor då stämningen var allt annat än god tidigare i år. Men vad jag har förstått är det nu utrett och ska inte behöva påverka negativt, även om det givetvis har haft negativ inverkan på förberedelserna.

Inställning
Inställningen tror jag egentligen inte det är fel på. Men man får inte underskatta de sk byalagen och ta för lätt på uppgiften. I övrigt verkar inställningen fin - man siktar på att ta hem serien.

Motståndarna
Man kan inte tippa hur det ska gå för ett lag utan att väga in motståndarnas kaliber. Och det finns onekligen många lag i nordöstran som vill vara med i toppen – Långemåla och FC Vimmerby lär vara med där uppe. Men flera vanligtvis mediokra lag satsar extra i år. Se exempelvis på Fågelfors som jag tidigare tippade i botten, men som nu gjort en fantastisk försäsong och kanske rent av kan bli ett topplag. Nordöstran blir ytterst svårtippad i år. Den saken är klar. Här finns inga enkla matcher, för att använda sig av en fin klyscha.

Publik
Publiken är ju ingen avgörande faktor, men man kan ju hoppas och drömma om att GIF får spela inför en stor hemmapublik. Det har varit lite ödsligt på IP ibland.

Sammanfattning
En lång kall vinter utan möjligheter till grästräning, turbulenta veckor, spelarförluster samtidigt som motståndarna satsat lite extra…ja, det finns onekligen en del som talar emot GIF i år. En iskall hjärna skulle ganska lätt kunna avfärda 2010 som ett nytt mellanår för GIF. Men…jag anar en uppkäftig beslutsamhet i GIF. Man vill upp i fyran. Spelarmaterialet finns absolut. Så har man bara hunnit spela ihop sig och hittat glädjen i spelet så är jag övertygad om att GIF kommer att finnas med i toppen.

Mönsterås GoIFs trupp (A- och B-lag)
Nedan presenteras GIF:s trupp såsom jag har uppfattat den. Jag delar inte på A- och B-lag eftersom gränserna verkar flytande. De flesta spelare har jag lyckats kontakta, varav de flesta har svarat. Några har inte svarat och några har jag inte lyckat nå.

Magnus Johansson – målvakt.
Har inte sett honom spela match.

Mattias Stenfelt – målvakt.
Gjorde en fin insats förra året. Tydlig röst och många kvalificerade räddningar.

Ardi Ajeti – back.
Gjorde en fin insats som mittback förra säsongen, och han lär få fortsätta där i år också. Ger allt varje match och har fått mer rutin.

Bourhan Eliassi Sarzali – back.
Spelade många matcher förra säsongen och gjorde en säker stabil insats. Har inte sett så mycket av honom i år, men jag hoppas han är med i truppen. Han lär behövas.

Jimmy Nilsson – back.
Nyförvärv från Blekinge, som jag bara har sett lite i någon träningsmatch och därför inte kan bedöma. Noterade dock en osedvanligt fin teknik för att vara back. Ska bli intressant att se mer av. Säger själv att hans starka sidor är fysiken och huvudspelet. Moderklubben är Asarums IF.

Martin Johansson – back
Imponerade på mig redan förra säsongen med ett resolut backspel. Med än mer rutin och speluppfattning så blir han viktig för laget i år.

Redjar Salim Hussein – back
Har tyvärr sett för lite för att kunna skriva så mycket, men det jag såg under en träningsmatch såg stabilt ut.

Manfred Löfström – back.
Ännu en av de unga spelarna som har spelat lite med B-laget och varit med i vinterns träningsmatcher som mitt- och högerback. Det jag har sett har imponerat. Gör ett mycket moget intryck för sin ålder. Manfred säger att han hoppas få så mycket speltid som möjligt och förvalta dom minutrarna bra och att han får utvecklas som fotbollsspelare.

Beqir Fifa – back.
Är en av de där unga grabbarna som kämpar för att spela in sig i A-laget. Spelade vänsterback i B-laget förra säsongen. Hans målsättning för i år är att få speltid i A-laget.

Tobias Jonsson – back
Ännu en ung spelare. Har bara sett några minuter under en träningsmatch och han gjorde ett tryggt intryck. Är säkert en framtidsman för GIF.

Fredrik Sandelius – back
Ung spelare som jag inte har sett så mycket av än. Har säkert framtiden för sig.

Roberto Sjöö - back
Jag har ännu inte lyckats lista ut vem den här killen är, men han star i alla fall upptagen i truppen. Bra.

Besnik Jetallahu - back
Någon sa att han hade slutat, men han står faktiskt upptagen i truppen, så han får vara med.

Ako Eliassi – mittfältare
Spelar offensiv mittfältare. Gjorde en fin säsong förra året och lär bli viktig i år. I en träningsmatch jag såg var han klart bäst på plan. Själv hoppas Ako att 2010 ska bli både hans och GIFs bästa år.

Jamal Eliassi – mittfältare
Jamal måste väl vara GIFs nestor nummer 1 och har mig veterligt spelat i GIF i 13 år. Han började i GIF när han var 18 år när legendaren Ove Dahl var tränare. Det är bara att lyfta på hatten. Jag brukar undvika ordet nyckelspelare, men Jamal är verkligen det. Han styr och ställer på mittfältet som en fältgeneral och bidrar med oersättlig rutin. Tyvärr har han varit sjuk några veckor inför seriestarten, men vi hoppas på snart tillfrisknande.

Idris Eliassi Sarzali – mittfältare, forward.
Gjorde några riktigt fina matcher förra året och har en fin teknik och speluppfattning. En talang utöver det vanliga. Lär göra en hel del mål i de matcher han är med, något som han också säger sig satsa på. Lär bli allt viktigare ju längre fram vi kommer under säsongen.

Meriwan Waissi – mittfältare (back, forward)
Gjorde många fina insatser förra säsongen och kan spela på flera positioner. Nyttig på alla sätt. Har faktiskt spelat i Friska Viljor i division 2. Säger själv att han vill komma i bättre form med konditionen i år.

Oskar Olsson – mittfältare
Gjorde många fina insatser förra året och är en talang under utveckling. Kan få ett genombrott i år. Särskilt roligt att han även har kommit in på fotbollsgymnasiet i Kalmar, något som bara är de bästa spelarna förunnat. Hans personliga mål är att bli ordinarie i A-laget och att utvecklas som spelare. Hans starka sidor är dueller och speluppfattning.

Tobias Krantz – mittfältare (back)
Hemvändande nyförvärv från Blomstermåla som jag har sett för lite för att kommentera. Det lilla jag har sett var i alla fall bra. När han var skadefri var han ordinarie i Blomstermålas A-lag. Han tycker själv att fysiken är han starkaste sida.

Damir Hasicic – mittfältare
Gjorde några inhopp redan förra säsongen och är under utveckling. Blir säkert ännu bättre i år. Återstår att se hur mycket utrymme han kan få.

Daniel Wesslund – forward
Vann den interna skytteligan förra året, och kunde säkert ha gjort några till i början av säsongen. I år satsar han på över 20 gjorda mål i serien. Är trots sin relativa ungdom en veteran i sammanhanget med flera säsonger i GIF. Är tävlingsinriktad med bra skott och bra speluppfattning. Satsar särskilt på att förbättra huvudspelet. Har väl haft lite skavanker under försäsongen, men en frisk Wesslund blir viktig för GIF. Även om han har en halvdan dag kan han hålla sig framme och göra det där avgörande målet.

Martin Lindqvist – forward
Hemvändande nyförvärv från Blomstermåla IK. Snabb och stark spelare som redan visat prov på sin målfarlighet. Lär bli väldigt nyttig för GIF. Kanske den spelare som jag är mest nyfiken på att se på en gräsplan.

Daniel Skaret – forward.
Jag misstänker att det här är killen som hette Hjelm tidigare. Såg honom några gånger förra säsongen och vill minnas att han var riktigt farlig framåt.

Daniel Wallin – forward
En spelare som jag bara såg ibland förra säsongen, men som verkar ha en skön känsla för spelet. Tror det var han som gjorde GIFs mål i vårsäsongsmatchen mot Hossmo förra året då allt vände.

Jacob Gustavsson – forward
En av lagets unga spelare som jag bara har sett lite av. Har säkert framtiden för sig.

Fredrik Berglin – forward
Ännu en av lagets unga spelare som jag har sett för lite av. Kommer säkert att visa vad han går för successivt.

Tränare: Zuhrija Rasidovic. Temperamentsfull tränare som verkligen brinner för GIF och fotbollen. Om han håller igen lite med utspelen så slipper han få domarna på sig. Lyckades skapa ett fungerande lag förra året. Tror han kan lyckas igen.

Ass. tränare: Jan Karlsson. Gammal skolkamrat till mig som kan det här med fotboll. Utmärkt.

Övriga som står på GIF:s hemsida:
Göran Jansson Arrangemangsansv.
Tommy Berglin Lagledare
Fikret Hasicic Lagledare
Christer Jonsson Lagledare
Magnus Johansson Målvaktstränare
Björn Olsson Övrigt
Ulf Sandberg Övrigt


Senare ikväll återkommer jag och tippar division 5 nordöstra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

mycket bra skrivet jonny!

Anonym sa...

Mönsterås har även en lagledare som heter Tommy Berglin som sköter det mesta inför alla matcherna glöm inte honom när du skriver om Goifs herrlag
!Häls Olle

Jonny sa...

Jo, det står en ganska lång lista efter tränarna. Jag drog gränsen där, väl medveten om att det finns flera som gör stora insatser. Jag kan i och för sig lista alla, så att ingen känner sig bortglömd. Allt är ju ganska känsligt i GIF.