6 april 2010

Vyer från Kuggås

Egentligen skulle det bli en liten artikel om Kuggås historia, men krafterna räcker inte till idag (feber, bronkit eller lunginflammation och magsjuka), så jag nöjer mig med några vyer. Kuggås införlivades ganska sent med köpingen och var ett ständigt trätoämne. Där fanns också en avrättningsplats.


Kuggås udde från omkring 1930. Kuggås var en plats där jag ytterst sällan vistades som barn. Men här ute vid Kuggås udde vill jag minnas att min mor och tant Aina brukade tvätta mattor vid en brygga, och då var det ju bara till att följa med.


Den vackra allén som förr fanns vid Kuggåsvägen.


En del av Kuggås.


Skoltorget vid Kuggås 1910. Till vänster ser man hur Missionskyrkan såg ut innan första ombyggnationen.


Ungefär samma vy några år senare. Observera Missionskyrkans nya utseende.

Inga kommentarer: