16 maj 2010

Enkätredovisning om farmarklubbar + eftersnack

Enkät om farmarklubbar
Den 18 april skrev jag en artikel där jag belyser fenomenet med farmarklubbar. I samband därmed hade jag en enkät där jag ställde frågan vad ni tycker om dagens system med farmarklubbar. 30 svarade. 23 (76%) ansåg att det är dåligt. 6 (20%) att det är ett nödvändigt ont och 1 (3%) att det är bra.

Eftersom jag tror mig ha ganska många läsare från småklubbar, så skulle jag tro att resultatet är hyfsat representativt för hur man tänker ute i föreningarna. Tack till alla som deltog.

Fenomenet FC Vimmerby
I division 5 nordöstra är det ju särskilt FC Vimmerby som många har synpunkter på, och då menar jag förstås inte grabbarna i FC Vimmerby, utan själva skapelsen och idén bakom. FC är ju farmarklubb till Vimmerby IF i division 2 och flera av spelarna håller så hög klass att de sitter på Vimmerby IFs bänk. Och de övriga är också med och konkurrerar om platser i division 2 laget. Det här förhållandet har förstås slagit igenom i de inledande omgångarna där FC i princip har utklassat allt motstånd, utom igår då Mönsterås GoIF lyckades vinna med 3-1.

Vilket perspektiv?
Nu påstår några att FC Vimmerby förlorade bara för att man saknade några spelare igår som satt på Vimmerby IFs bänk. Lagen spelade nämligen samtidigt. Jag kollade upp det, och kom fram till att FC Vimmerby hade med 7 spelare från den ordinarie startelvan. 3-4 spelare satt på Vimmerby IF:s bänk. Frågan är var de egentligen hör hemma? Det beror på vilket perspektiv man använder. Är de spelare från FC Vimmerby som är nära startelvan i Vimmerby IF, eller är det spelare som egentligen tillhör Vimmerby IF och som när de kan spelar för FC Vimmerby? Jag tror vi fick svaret igår.

Förtar inte GIFs bragd
Givetvis försvagade det FC Vimmerby i någon mån, men det förtar inte på något sätt GIF:s bragd. Många av spelarna i FC Vimmerby som kom till Mönsterås igår ingår i det gäng som är med och konkurrerar om en plats i Vimmerby IF, vilket också märktes i passningsspel och snabbhet. Om vi dessutom väger in att GIF också saknade några av sina bästa spelare (Idris, Oskar och Martin för att bara nämna tre), så väger det nog jämnt i frånvaro.

Om det mot förmodan skulle visa sig att FC Vimmerby är så helt beroende av ett par tre fyra spelare, så visar det ju bara hur illa farmarsystemet är. Ska bli intressant att se vad FC Vimmerby skriver om matchen när referatet läggs ut.

Inga kommentarer: