19 juni 2010

En stins vid Mönsterås Järnvägsstation


En stins vid Mönsterås Järnvägsstation innan den utvecklades till busstation. Stins är ju egentligen en förkortning för stationsinspektor, men de flesta stinsar hade egentligen den något lägre titeln Tågklarerare. Hur det var med den här stinsen vet jag inte.

Järnvägsbygget i Mönsterås var kantat av ideliga ekonomiska problem, men den 17 oktober 1902 kunde den första bandelen till Sandbäckshult öppnas. De ekonomiska problemen fortsatte och den vidare utbyggnaden försenades. I januari 1905 var i alla fall bandelen Sandbäckshult-Alsterbro färdig och 1916 hade man äntligen kommit till Fagerhult. Egentligen skulle järnvägen gå till Åseda, men så långt kom man aldrig.

Utmed Mönsterås-Sandbäckshult fanns hållplatser vid Stubbemåla och Norrbacken, samt station vid Tålebo. 1970 breddades spåret denna sträckan till normalspår för godstrafik. 1972 förlängde man järnvägen ut till Mönsterås bruk.

Om någon vill fördjupa sig i de ekonomiska turerna, stationerna och historiken i övrigt så rekommenderar jag Björn Edmans bok "Mönsterås-Åseda Järnväg" (2007).

Bilden ovan återfinns i Stranda Hembygdsförenings arkiv.

Läs även här , här, och här.

7 kommentarer:

tomasrj sa...

Det finns även mer info på webben.

Jonny sa...

Tack Tomas! Jag lägger in länken längst ned i artikeln.

Bor INTE i Skrufshult. sa...

Hej! Jag har icke tittat på den s.k. "webben!" Kanske finns stinsens namn där? Oscar Cedell är ett stinsnamns som är mig bekant ; en hetlevrad herre som, till det yttre åtminstone, verkade bekant med spirituosa. Hade fotot varit ett färg-dito OCH av senare datum skulle jag utan tvivel kunnat avgöra om det rör sig denne man ! Hälsningar!

Otto sa...

Fantastisk blogg Jonny!
"Hittade" den först igår, har haft svårt att slita mig sedan dess.
Jag hade faktiskt dig som lärare i historia C, på gymnasiet då vi släktforskade 2004.

Vad det gäller mannen på bilden ska jag försöka forska lite i det, ska fråga min farfar som jobbade på järnvägen från 14 års ålder tills han gick i pension som 60 åring. Han kan det mesta.

Jonny sa...

Tack Otto!
Ja, jag jobbade ju på Gymnasiebiblioteket 2004 och minns att jag fick hålla en liten introduktion i släktforskning också. Kul att du minns detta.

Otto sa...

Stinsen borde heta Nisse Karlsson från Fagerhult. Han kom från Ålem till Mönsterås. Det borde röra sig om 1958-60.
Oscar Cedell var innan Nisse Karlsson.

Stinsar i Mönsterås.
-Liedholm.
-Herman Bladh.
-Oscar Cedell.
-Mannervik.
-Nisse Karlsson.
-Söderberg.
-Nils-Erik Olsson.
-Arne Fransson.

Källa: Arne Fransson f.d stins*

Jonny sa...

Fenomenalt samarbete mellan dig och Arne! Jag känner ju inte Arne, men vet vem han är. Tusen tack! Får snart göra en uppföljning av stinsartikeln.