21 juni 2010

Vill Roland tysta debatten?

Rolands sista rader
Den senaste veckan har det varit en debatt i Barometern/OT melllan Socialdemokraternas Robert Rapakko och Centerpartiets Roland Åkesson. Debatten i sig har jag inga synpunkter på. Det är väl bra om det för en gångs skull förs en debatt i Mönsterås. Det jag reagerar på är Roland Åkessons sista rader i sitt inlägg den 16 juni: Vi hoppas naturligtvis också att vi även fotsättningsvis ska kunna behålla ett bra politiskt klimat i Mönsterås. Det tjänar medborgarna, företagsamheten och utvecklingen på.

Tystnad igen
Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att Roland Åkesson försöker tysta debatten. Farbror Roland försöker läxa upp ungtuppen Robert och få honom att framstå som en sabotör som genom en debatt skadar Mönsterås. Samförstånd och tystnad för allas bästa. Jo, vi känner så väl igen det där. I Mönsterås skall man hålla käften och ställa upp i Centerkörens skönmålning. Jag är frestad att svära. Samma idéer om samförstånd fanns i den fascistiska ideologin. Mönsterås Demokratiska Trygghets parti (och här) behövs mer än någonsin.

Förlorat omdöme
Och vem är "vi" i Rolands sista rader? Borde han inte ha skrivit "jag"? Eller är Roland så stor att han tror sig representera ett kollektivt Mönsterås. Synd att Roland inte avgick i god tid före valet. Då hade han kunnat gå till historien som ett på det stora hela framgångsrikt kommunalråd. Men frågan är om inte omdömet har börjat svikta på allvar nu. Häxpark för en halv miljard, kandidatur för ytterligare 4 år, oförmåga att ta itu med kommunens problem och mindre benägen än någonsin att öppna upp Mönsterås för debatt. Synd på en i grunden trevlig karl.

Problemen måste identifieras för att kunna lösas
Orsaken till att Roland Åkesson inte vill ha debatter är förstås inte att det skulle gynna Mönsterås, utan att debatter riskerar att rikta blicken på bristerna i Mönsterås Kommun och den förda politiken. Så även om jag har skrivit det tidigare så ska jag ännu en gång presentera Centerpartiets misslyckande i Mönsterås där MDT lovar att arbeta för en förbättring:

- I Centermönsterås hamnar skolorna år efter år långt ner i den nationella statistiken och varje år kommer flera larmrapporter.

- I Centermönsterås lider Äldreomsorgen av akut personalbrist.

- I Centermönsterås startas få nya företag jämfört med Sverige i stort. Därför är kommunen ytterst känslig för störningar vid de stora företagen.

- I Centermönsterås får ungdomar sällan gehör för sina idéer.

- I Centermönsterås fortsätter skadegörelsen.

- I Centermönsterås byggde man en öde industripark på ett fornlämningsområde.

- I Centermönsterås är det många som inte vågar säga vad de tycker på sina kommunala arbetsplatser.

- I Centermönsterås har makten cementerats efter att samma parti och kommunalråd styrt i 25 år.

2 kommentarer:

Eje Wadebro sa...

Rapakko är inte den ende som Roland vill tysta. Tyvärr vid det senaste kommunfullmäktigemöte gjorde Roland ett utfall mot mig när jag påpekade att kommunen har ramlat ner 18 platser från 31 som den företagsvänligaste. Samtidigt nämnde jag att kommunen låg väldigt dåligt till vid företagsetableringar på 280 plats av total 290 kommuner.
Utfallet blev ett fult påhopp om min personlighet istället för sakfrågan. Alltså Jonny så stämmer din analys som vi även gör på annat håll att Roland och centerledningen är mycket känsliga för sin upphaussade självbild.

Jonny sa...

Tråkigt med personliga påhopp. Mot mig har han alltid uppträtt trevligt. Men ni har ju en annan historia. Hur som helst - fakta av det slaget du redovisar kan man inte komma undan.