23 juli 2010

Ljungnäs - nya hus och soplukt från muddern


1965 stod de första hyreshusen på Ljungnäs färdiga. Alla artiklar blir större om man klickar på dem.

Jakten på Ljungnäs moderna historia
Jakten på Ljungnäs moderna historia fortsätter. I min artikel om Ljungnäs häromdagen förmodade jag att de första villorna liksom hyreshusen byggdes på 1960-talet. Sedan dess har jag funnit uppgifter som bekräftar den teorin.

Kommunen köpte mark 1963
För att kunna expandera införskaffade Mönsterås Kommun stora markområden runt omkring själva köpingen. Sommaren 1963 köpte man 177 000 kvadratmeter mark av bonden David Nilsson på Ljungnäs, för att kunna bygga de ”egnahem” och hyreshus som man hade planerat för. Det är alltså efter 1963 som den moderna bebyggelsen på Ljungnäs har tillkommit.

De första hyreshusen 1965
De första hyreshusen stod färdiga 1965. Villorna verkar ha börjat byggas ungefär vid samma tid.

Posten fick hämtas vid Drakenäsvägen

I en artikel från 1968 eller 1969 omtalas att de nyblivna villaägarna snart skulle få posten levererad till den egna tomten. Tidigare hade de fått hämta posten ute vid Drakenäsvägen där det nu satt flera brevlådor.







Soplukt från Muddern
Ett problem på 1960-talet var att Muddern nyttjades som vanlig soptipp, vilket spred en obehaglig odör till de nyblivna husägarna på Ljungnäs när vinden låg på från ”fel” håll.


























Planerad idrottsplats på Muddern
Av artiklar från tiden framgår också att man planerade en ny storslagen idrottsplats på Muddern med både fotbollsplan, bandyplan och ishockeyarena. Mig veterligt byggde man bara en ishockeyrink och jag tror inte den blev långvarig.
























Artikel från augusti 1963. En liten vigselnotis har följt med - min gamle teckningslärare Allan Tarler råkade det vara.


Artikel från augusti 1963.

Tidningsartiklarna återfinns i Stranda Hembygdsförenings arkiv.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hade också Tarler i teckning när jag gick på Parkskolan.

KOmmer ihåg en gång när vi skulle rita raka sträck på frihand , jag använde linjal och Allan tyckte det var för krokigt ändå !

Han var också den som höll ordning på matköerna , en ganska så sträng herre som inte drog sig för lite handgemäng.
Enl. rykte...kanske från han själv...så hade han hållt på lite med boxning./Robert

Jonny sa...

Jo, Tarler fick man akta sig lite för om han blev arg. Vissa lektioner var inte så roliga eftersom han kunde peka ut en inför hela klassen.