21 september 2010

Personliga känslor efter valet – det genuint svenska dras i smutsen och så något om SD-paranoia

Ha, ha, ha!!! (Jag lovar att jag nog aldrig har skrattat så mycket i hela mitt relativt långa liv)

Jag skall göra ett sista valinlägg för att sedan byta fokus till andra mer inspirerande uppgifter.

Mina spontana känslor
Jag är till min läggning lugn, saklig och resonerande. Därför ska det bli intressant att nu få ge utlopp för mina spontana känslor. För det är den dimensionen jag nu tänker förmedla. Vi har alldeles för få känsloutbrott och för lite glöd i svensk politik.

En framgång när man backar 7% och förlorar 3 mandat?
Låt mig bara först få notera att Centerpartiet i Mönsterås beskriver kommunalvalet som en framgång, trots att man backar med 7% och förlorar 3 mandat. Centerpartiet förnekar sig aldrig vad gäller skev verklighetsuppfattning. Även Socialdemokraterna beskriver valet som en framgång trots att man bara tog 1% av de 7% som C tappade, och i själva verket förlorade röster till Sverigedemokraterna. Rapakko gjorde bra ifrån sig som ny partiledare, men partiet som helhet lyckades inte fånga upp det missnöje som uppenbarligen finns med Centerstyret i kommunen.

Det genuint svenska dras i smutsen
Nu över till de extremhögervindar som blåser på riksplanet. Det som alltid har gjort mig stolt som svensk – generositet, öppenhet, medkänsla - har nu dragits i smutsen av ett gäng främlingsfientliga omogna pojkar med rötter i den nazistiska myllan. Och så har de oförskämdheten att använda sig av ”Sverige” i sitt partinamn. Mer osvenska idéer får man leta efter. Den genuint svenska generositeten och medkänslan har fått ge vika för egoism och trångsynthet.

Till skamvrån
Någon tyckte att jag var odemokratisk som framförde åsikten att SD borde ställa sig i skamvrån och sedan be svenska folket om ursäkt för att de har gjort Sverige till åtlöje och ökat motsättningarna i samhället. Det finns inget som helst odemokratiskt i detta. Tvärtom ingår det i en demokrati att man beklagar motståndarnas framgångar och ger uttryck för det.

Kan ni (Sverigedemokrater) tänka till lite och försöka skilja på det här
Man får skilja på ett partis objektiva demokratiska rätt och människors subjektiva åsikter och känslor. Objektivt sett så har SD fått de röster man har fått vilket medför vissa demokratiska rättigheter. Detta får man respektera. Det betyder inte att man inte får klandra SD och människors val. Det går alldeles utmärkt att kombinera respekt för SD:s demokratiska rättigheter med en skarp kritik av SD:s åsikter och det faktum att folk röstade rent åt helvete som gav dem rösterna. Om man inte begriper det så förstärker SD myten om sig själva som icke-intellektuella, oförmögna att begripa lite djupare resonemang.

SD-paranoia
Men visst är det så att SD inte kan hantera kritik. Genast börjar snacket om hur elaka media och etablissemanget är. Det brukar kallas ”SD-paranoia”. För övrigt så var det fantastiskt roligt att igår se hur journalisten KG Bergström totalt tillintetgjorde den annars så svarssäkre Jimmie Åkesson. Jimmie lär visst ha låst in sig på ett rum och surat efteråt. Komik på högsta nivå mitt i sorgen.

95% står för medkänsla
Trots allt är vi närmare 95% som inte delar dessa mörka värderingar. Det ska man påminna sig dessa dagar. Nu är det viktigt att också öppet våga stå upp för solidaritet och medkänsla.

Här kan ni lyssna på ett smarthuvud från SD.

En fin sång.

“Om en invandrare slår sig ner i ert land, skall ni inte förtrycka honom. Invandraren som bor hos er skall ni behandla som en infödd. Du skall älska honom som dig själv, ni var ju själva invandrare i Egypten. Jag är Herren, er Gud.” (3 Mos 19:33f).

18 kommentarer:

Anonym sa...

Jag säger bara SD:s ledande politiker i Filipstad. VILKET TOTAL-UFO !!!
Undrar vad han sniffade till frukost??
Har nog skrattat åt eländet i minst en kvart. Det slår ju nästan vissa klassiska sketcher typ "Nilecity 105" m fl.

Måtte detta skitparti vara begravt och glömt till nästa val. !!!!!!

Anonym sa...

Tack och lov att vi faktiskt är ca 95 % som är emot SD och vad dessa Clowner står för !

Jonny sa...

Klar Nilecity-klass! Fast den här snubben finns på riktigt då. Trodde först det var en parodi.

Bert sa...

Ang (3 Mos 19:33f)

Om nu inte invandraren vill bli behandlad som de infödda utan kräver att bli behandlad som vore han/hon förmer än de infödda.
Vad säger då din gud om det, Jonny?

Bert sa...

Ang KGB Bergströms enl dig totala tillintetgörelse av Jimmy Åkesson.
Har sett utfrågningen ett flertal ggr och kan inte finna att Jimmy på något sätt stod utan bra svar.
Du hängde säkert upp dig på KGB:s påstående om att man i Förenade Arabemiraten procentuellt hade fler kvinnliga representanter i sitt parlament än vad SD har i sin riksdagsgrupp - löjlig jämförelse.

Du som uttalad gammalkristen, hur har du det med din egna kvinnosyn, exv är du för eller emot kvinnliga präster.
Hur ser du på din mansroll i din egna familj, intar du den roll som bibeln förespråkar eller är du mer som pastor Jan(s)son.

Jonny sa...

Ah, där är du ju Bert. Vad vore Mönsteråsbloggen utan dina kommentarer. Men nog hade jag förväntat mig ett frontalangrepp här, inte två relativt fjuttiga, om du ursäktar, "5,7-frågor".

1. Jag är emot alla former av positiv särbehandling. Tror inte bibeln säger något om det specifikt, men den röda tråden handlar om allas lika värde och motsvarande behandling.

2. Min kvinnosyn. Jag är fast förankrad i att alla har samma värde. Dock är vi skapade olika och ibland olika lämpade för olika uppgifter. Som man har jag det yttersta ansvaret för familjens beskydd. Lite gammeldags kanske, men inget konstigt. Men rent bestämmarmässigt så tror jag idealet är att man fattar gemensamma beslut i viktiga frågor. Frågan om kvinnliga präster är för komplicerad för att reda ut i en kommentar, men jag har aldrig gjort någon hemlighet av att jag är en kombination av frikyrka som har kvinnliga ledare och högkyrkligheten som föredrar manliga präster. Pastor Jansson? Vet inte. Måste man alltid ha tvärsäkra svar. Ibland är livet en process.

Bert sa...

Håller med, vad vore Mönsteråsbloggen utan mina kommentarer, jo utan kommentarer till 90% - men också som en macka utan pålägg eller som en bröddeg med allt för lite jäst i, alltså misslyckad.
Märkligt detta, att du har så många läsare men ändå så få av dem som kommenterar, som sagt märkligt!

Jonny sa...

Inte särskilt märkligt. När jag surfar runt på olika välbesökta bloggar så har de i regel få kommentarer. Vad gäller min blogg så är väl varken fotboll eller lokalhistoria sådant som upprör känslorna särskilt mycket. Mina samhällsinlägg har ju i huvudsak granskat makten i Mönsterås, och den tiger som bekant.

Bert sa...

Jonny skrev "Som man har jag det yttersta ansvaret för familjens beskydd".
Det osar gammal patriark om detta uttalande men också ett igenkännande av en till Sverige nutida invaderande totalitär politisk religions dogmatiska familjelagar.
Inte undra på att du trivs som fisken i vattnet bland ärkekonservativa muslimer.

Jonny sa...

Inte då Bert. Det handlar bara om att om någon bryter sig in hos oss på natten så är det jag som går ner och kör ut tjuven eftersom jag sannolikt är bättre på att slåss än min fru. Det är alltså en rent praktiskt lösning. Jag har aldrig träffat någon ärkekonservativ muslim.

Anonym sa...

Det blåser högervindar i Sverige med den iskalle skinnskallen Reinfeldt vid rodret och Hells Angelskillen Borg med hästsvans och ring i örat som matros. Den starke härskar över dom svaga . Arbeit macht frei.

Bert sa...

Jonny, inte ska du slås med ev inbrottstjuvar när du är gift med en finska. Du vet, en finsk kvinna motsvarar fem fullvuxna svenska män när det gäller att slåss.
Kryp in under sängen istället!

Jodå, du har visst träffat ärkekonservativa muslimer, det är bara det att du inte tänker på det då ni möts, ni är så lika i tänket.

Bert sa...

Till "Anonym" om "Arbeit macht frei". LENIN, STALIN, MAO, HITLER och alla andra makthavare, var/är av någon anledning som historikerna medvetet förtigit helt överens om innebörden i ditt citat.

Bert sa...

Kommentar till Jonny:s andra kommentar och där nr 1.

Lika behandling, positiv särbehandling, en röd tråd.
Citat Jonny "Jag är emot alla former av positiv särbehandling".
Vad anser du om den positiva särbehandling det innebär att invandrare just för att dom är invandrare erbjuds s.k. instegsjobb där svenska staten betalar en stor del av lönen istället för arbetsgivarna.

Ovanstående är ett bra exp på positiv särbehandling.

Jonny sa...

Jag förstår syftet eftersom invandrare sannolikt är diskriminerade på arbetsmarknaden. Då blir detta en slags kompensation. Men jag tror som sagt att det är fel väg att gå. Jag är emot alla typer av positiv särbehandling, kvotering etc. Det finns säkert andra vägar att gå för att minska arbetslöshet i specifika samhällsgrupper.

Bert sa...

Jonny, du har alltså inga konkreta förslag att komma med?
Alltså hur man löser problemet med positiv särbehandling av invandrare.

Jonny sa...

Nä, det är inget stort problem eftersom särbehandlingen gäller en drabbad grupp. Det är värre när man särbehandlar rika och välmående. Men visst...helst ingen särbehandling alls. Men det är ett större problem att invandrare diskrimineras på arbetsmarknaden. Hade nog bränt mitt krut där istället. Det gäller att se proportionerna.

Bert sa...

I valpropagandan från de sju sossepartierna så används följande argument av sossepartierna, exv Maud Olofsson: jo men visst, de allra flesta invandrare arbetar och betalar skatt, så är det, jo men visst.

I ett annat uttalande säger hon: jo men visst, vi måste skapa mängder av nya arbetstillfällen till det stora antal av invandrare som går arbetslösa, jo men visst.

Budskapet om invandrarnas arbetssituvation från Maud och de övriga sosseflumarna är minst sagt paradoxalt.