28 oktober 2010

Mönsterås i konsten - del II

Idag fortsätter jag artikelserien om Mönsterås i konsten där jag särskilt fokuserar äldre konst från tiden innan kameran började ge oss bilder. Alla bilder är klickbara för större format.


I den första artikeln nämnde jag Stanislaus Leczinskys panoramamålning över Mönsterås från sjösidan från 1863. Här är den.


Tavlans vänstra del. Till vänster ser man först Kuggås som tidigare hade varit avrättningsplats. Bebyggelsen var ännu inte särskilt omfattande, men några små stugor fanns det. Notera den branta sluttningen till Kuggås. Långt där borta kan man också se nuvarande biblioteksbyggnaden som då var tingshus. Båtarna ligger i det som hette Kopparslagarevik. Området fylldes igen pö om pö under senare delen av 1800-talet och början av 1900-talet. Om någon skulle ha målat samma vy idag skulle han bland annat ha fått måla dit Mönsterås Bostäders hyreshus i hamnen, bussgarage och det gamla lokstallet.


Tavlans mitt. I bakgrunden kyrkan och husen vid Storgatan och blivande Sjögatan. Själva hamnen hade man börjat anlägga, men den hade inte alls samma omfång som idag.


Tavlans högra del. I bakgrunden norra delen av dagens Sjögatan. Som synes fanns det då ingen bro ut mot Kråkerum. Kråkerums herrgård ska synas längst till höger på tavlan. Är dock lite osäker om jag fick med huset på fotot.

Inga kommentarer: