21 oktober 2010

Religionsfrihet och Islam

Jag dementerar
Jag tror det var någon som hade fått för sig att jag var muslim. Eh, låt mig genast få dementera. Jag är kristen, vilket jag redogjorde för för någon vecka sedan. Men nog är det förunderligt hur folk kan få saker om bakfoten.

Religionsfrihet
Måhända beror missförståndet (för inte kan det väl vara illvillighet) på att jag är en varm anhängare av religionsfrihet. Det betyder förstås inte att jag personligen tycker om alla de religioner som finns. Många ter sig i själva verket högst främmande och underliga för mig. Men rätten att utöva sin religion måste man få ha.

Hotet mot religionsfrihetens alla aspekter
Idag finns det en aggressiv ateism på frammarsch i samhället som menar att man nog kan få tro som man vill, bara man håller det för sig själv. Detta resonemang är farligt. I religionsfriheten ingår inte bara rätten att tro vad man vill, utan också rätten att uttrycka sin tro, samt rätten att berätta om den för andra. Det senare torde också gå under en annan demokratisk grundprincip – yttrandefrihet. Bara för att fundamentalistiska ateister inte tycker om religioner så har de förstås inte rätt att tysta människor, eller förpassa dom enbart till lilla bönekammaren. Då har vi snart ett nytt Sovjetunionen.

En seglivad myt
Det finns också en seglivad myt om att religiös tro är ett lägre stadium av tänkande som människan skall lämna bakom sig bara hon blir tillräckligt upplyst. Detta är förstås inget annat än ateistisk propaganda, som även den påminner mycket om Sovjetdiktaturens sätt att se på historiens utveckling. Verkligheten visar att många av världens främsta intellektuella, konstnärer och författare har varit och är religiösa. Och inte kan väl någon på allvar mena att vi har fått en bättre värld med hjälp av icke-religiösa dogmer som nazism, kommunism, kapitalism mfl.

Vad jag tycker om Islam
Nå, vad tycker jag då om Islam? Frågan är omöjlig att besvara svepande eftersom det finns olika varianter av islam som dessutom har varierat över tid. De flesta muslimer lever förstås som de flesta, går till sina jobb och lever familjeliv. Jag noterar ändå:

1.Som kristen har jag förstås en grundläggande teologisk kritik eftersom Islam enbart godkänner Jesus som en profet och inte som världens frälsare. Det finns flera teologiska punkter som ter sig meningslösa att utveckla, då allt ändå går tillbaka till denna grundläggande om synen på vem Jesus är.

2.För det andra noterar jag att inget land på jorden där Islam är den dominerande religionen har en fungerande demokrati, religionsfrihet etc. Detta är tveklöst ett bekymmer.

3.För det tredje så finns det en minoritet av muslimer som använder Jihad som angreppskrig och terrorism. Ibland får dessa rörelser även folkligt stöd, vilket förstås är bekymmersamt. Noterbart är att Koranen är tydlig att i krig skall kvinnor, barn och gamla, dvs civila, skonas. Denna korantext verkar de militanta Jihadkrigarna inte fästa något avseende vid.

I övrigt hänvisar jag till religionsfriheten.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag måste säga att jag är förvånad över din aggressiva ton mot ateister !
Som ateist så respekterar jag att folk har en tro, en tro som man också är fri att uttrycka och utöva.
Och jag som ateist har naturligtvis samma rätt.
Och jag är beredd att försvara din rätt att också få utöva din religion, på samma sätt som jag hoppas att du försvarar min rätt att inte ha en tro.

Jag tror du blandar ihop ateister med rasister om jag ska vara ärlig och det känns inte bra !

Och om jag har en åsikt om religioner så finns det såna som helst av allt vill ha monopol på tron, en religion som är den rätta.
Det är dom som är aggressiva och som vill det du skriver att ateister vill !
/Robert

Jonny sa...

Om du läser inlägget så ser du att jag inte talar om ateister genrellt, utan om den minoritet som vill inskränka religionsfriheten. De finns och har blivit tydligare i debatten de senaste åren. Det är dessa jag argumenterar emot, sakligt tycker jag.

Jag har aldrig överhuvudtaget sagt, skrivit eller tänkt tanken att ateisters friheter skall begränsas. Och sanningen att säga har jag aldrig träffat någon troende som vill påtvinga någon annan sin tro. Visst finns det säkert en och annan som missionerar påträngande i sin iver. Men tvångsförslag har jag aldrig mött.

Ateism och rasism är inte samma sak. Däremot så var världshistoriens största mördarideologi ateistisk. Det finns förstås demokratiska ateister.

Anonym sa...

Har aldrig träffat på en troende som vill påtvinga någon annan sin tro.
Du kan väl inte mena allvar med det uttalandet. Har du aldrig stött på Jehovas eller livets ord? /Håkan

Jonny sa...

Visst menar jag allvar. Jehovas och Livets ord kan säkert vara oerhört påträngande, tjatiga och jobbiga, men jag har aldrig upplevt att de har försökt tvinga någon.

Unknown sa...

Hej!

Du skriver: ” Som kristen har jag förstås en grundläggande teologisk kritik eftersom Islam enbart godkänner Jesus som en profet och inte som världens frälsare.”

[Att skilja åt,] Den historiska Mashiakh (Messias) som det står skrivet om i originalversionen av det som blev redigerat till ”Matteuseusevangeliet” [not 1] var en Ribi [det var hans titel] Yehoshua. Hans namn redigerades av hellenister till ”Jesus”. Han och hans efterföljare – de kallades Netzarim - praktiserade direktiven i Torah [”Moseböckerna”] och för att följa honom måste man praktisera Torah. [not 2] Netzarim accepterade inte ”NT”, eftersom den strider mot Torah [not 1].

Han undervisade sina människor att be till Fadern. Messias i den judiska Bibeln (som kristna felaktigt kallar ”GT”) är profeterad att vara en människa. Ribi Yehoshua var ingen ”inkarnerad människo-gud”. [2] Han var ingen ”frälsare”. Han var en profet och han var Mashiakh.

Ribi Yehoshua – Messias - levde och praktiserade direktiven i ”Moseböckerna” med ett uppriktigt hjärta, han dog oskyldig och blev ett offer. På grund av detta kan den perfekta Skaparen ge Sin förlåtelse för de tillkortakommanden (i att hålla direktiven i ”Moseböckerna”) hos alla de som gör sitt yttersta i att följa Skaparens direktiv i ”Moseböckerna” (i enlighet med vad som står i ”Hesekiel” kapitel 18 (på hebreiska)) i den judiska Bibeln; samt hos dem som har medvetet brutit mot ett direktiv i ”Moseböckerna” - t.ex. brutit mot förbudet att äta fläsk - och upphör med sin överträdelse och istället börjar göra sitt bästa att praktisera alla direktiv i Moseböckerna icke-selektivt till det bästa av sin förmåga.

Att följa Messias undervisning – leder en in i att observera direktiven i Torah – och leder en in i en levande och riktig relation med Fadern, vilket är väldigt meningsfullt!!!

Noter:
1: Påstående bevisat på denna länk: Länk
2: Påståenden bevisade på Netzarims hemsida –www.netzarim.co.il

Vänligen,
Anders Branderud