4 december 2010

Storgatan omkring 1915


Storgatan omkring 1915. Till vänster ser vi Klingbergska bageriet (senare Nelssons). Notera den vackra kringlan som hänger utanför bageriet. Samma kringla hängde där så sent som för några år sedan, men jag vet inte om den är kvar. Jag vet att den vandaliserades för åtskilliga år sedan, varvid en av Nelssons fick tag på ungdomarna som lovade att återställa den i fint skick, vilket också gjordes. Nå, en av grabbarna lär vid tillfället ha kallat herr Nelsson för "J-la Thegerström*". Huset är byggt omkring 1840. Till höger ser vi det Cedergrenska huset, nuvarande bokhandel och urmakeri. På den tiden hade Asplund diversehandel där.

*Thegerström hade ett helt annat bageri längre upp på Storgatan.

3 kommentarer:

Norea sa...

Vet du om man kan köpa dessa bilder någonstans från äldre tiders Mönsterås?

Jonny sa...

I detta fall är det ett vykort som jag köpt på Tradera någon gång. Och oftast är det där man hittar de riktigt gamla. Vissa från 1950- och 1960-talen har man kunnat köpa i Mönsterås bokhandel som väl har haft ett restlager kvar. Detta angående vykorten.

Vissa andra äldre fotografier har jag oftast funnit i historiska arkiv, exempelvis Stranda Hembygdsförenings arkiv. Många av dessa kan man se gratis på Bygdeband eller på Kalmar Läns Museums digitala fotoarkiv.

F . V . Pickey sa...

Hej! I dag företogs en färd å Storgatan, och då konstaterades det att det fanns en hängande kringla utanför "Nelssons!" Om det är originalkringlan vet jag icke! Om vandaliseringen har jag vetat mera, och kommer att återkomma med fakta senare!