17 januari 2011

Undersökning om pris och färg

Som jag tidigare har nämnt tänker jag ge ut en bok om Mönsterås historia. Att ge ut en bok med färgbilder är oerhört dyrt, vilket tyvärr kommer att märkas i slutpriset. Att ge ut en bok i gråskala är mer än hälften så dyrt och sänker priserna ordentligt. Av de drygt 130 bilder jag har i boken gör sig i alla fall 25 påtagligt bättre i färg - kartor, vykort i färg och ett par naturbilder.

För att få ett hum om hur intresserade tänker har jag startat en ny enkät i bloggens högra kant.

Så här stora prisskillnader blir det: (jag får då hjälp med layout, tryckning etc)

Bok på ca 200 sidor i gråskala (omslaget i färg)
Mitt inköpspris: 117 kr. Kundens pris vid köp från förlagets Internetbokhandel: 153 kr.

Bok på ca 200 sidor i färgskala
Mitt inköpspris 294 kr. Kundens pris från förlagets Internetbokhandel: 384 kr.

1 kommentar:

Eje sa...

Jag skulle tänka mig boken i färg och då är det så att de gamla kartorna kan komma till sin rätt. Annars är de gamla fotona i svartvitt, vilket blir en avvägningsfråga om bok med färgbilder eller i svartvitt. Hur eller hur så en bok vore bra