12 februari 2011

21 egnahem planerades


Det här fotot visar någon slags modell över ett bostadsområde i Mönsterås där det planerades 21 egnahem. Först kunde jag inte förstå vilket område som avsågs eftersom det helt enkelt inte finns något kvartér som ser ut exakt som modellen. Men sedan slog det mig att det måste vara Mölstadskolans lågstadielänga som syns längst upp i bild. Från början planerade man ju bara för en skolbyggnad vid Mölstad.

Nu blev det dock inte riktigt som modellen visar. Istället för egnahem byggdes några vanliga villor. Och av småvägarna blev det intet. Däremot verkar man ha utökat skolgårdens område.

Egnahem var annars en av de finare idéerna i det svenska folkhemmet och skilde sig definitionsmässigt från villor. Egnahem var något mindre och enklare hus och tanken var att även den med liten ekonomi skulle få chansen att skaffa sig ett eget boende.

Nu finns det faktiskt ett område med klassiska egnahem i Mönsterås - nämligen i området mellan E22:an och Mölstadskolan. Där hittar vi några fantastiskt vackra små hus som byggdes på 1950-talet och som är så tidstypiska att de borde K-märkas. Måste ut och plåta dem en dag.

3 kommentarer:

Andy sa...

Småhusen i närheten av Ica borde ju också falla under ben. egnahem. Både tids- & och storleksmässigt. De husen du skriver om byggdes väl i samma veva som massafabriken byggdes. Med risk för att man kränker någon nu så har de väl även kallats för "Negerbyn"?

Jonny sa...

Ja, absolut. Husen nedanför kyrkan/söder om Algots ingår säkert i den kategorin. Uttrycket "Negerbyn" har jag aldrig hört, men det kan säkert stämma. Jag har hört att egnahemhusen byggdes med tanke på arbetarna på bruket. Det sägs också att vissa av lägenheterna i Pionjärområdet, särskilt lägenheterna med öppen spis på Bryggerigatan, skall ha vikts för "höjdare" inom kommunen och de företag som etablerades i kommunen (dom som inte hade villa). Men det är inget jag har hittat svart på vitt, utan bara som det sägs.

Anonym sa...

Jo det stämmer !
"Negerbyn" kallade man området för när jag växte upp.....
Varför vet jag inte , däremot så var väl de flesta av husägarna anställda på bruket !/Robert