5 februari 2011

Hur ska det bli med busstrafiken i Mönsterås?

Häromdagen uppmärksammade jag att en vän till mig hade snappat upp ett samtal på en buss där chauffören menade att det fanns långt gångna planer hos KLT att sluta köra in i Mönsterås.

En busschaufför bekräftar nu på bloggen att något är på gång. Han skriver: "...kan jag tyvärr bekräfta det hela. Diskussioner pågår hela tiden. Kommunen är ju delägare i KLT så man tycker att dom borde bromsa. Tyvärr väljer ju KLT att satsa på dom få som åker hela sträckan Västervik-Kalmar istället för på flertalet som åker delsträckorna."

Återstår att se när och i vilken omfattning det genomförs. Här borde kanske lokalpressen gå in och gräva djupare. Det är ju inte särskilt svårt att föreställa sig hur det skulle slå mot kommunen om arbetspendlare och studerande som idag kliver på vid hållplatser inne i Mönsterås måste ta sig ut till E22:an för att åka till jobbet i Oskarshamn eller Kalmar. Förutom att det skulle drabba enskilda, så skulle ju Mönsterås attraktionskraft minska. Många skulle säkert välja bilen, varför även miljön skulle drabbas.

4 kommentarer:

Max Torstensson sa...

Har också hört de där om flytten av klts hållplats. Tycker det är riktigt bra! Det ska gå fort att åka buss även om klt måste bli mer flexibla med tider. Det Mönsterås och speciellt Mönsteråsarna måste förstå att vi kan inte jämföra oss med Kalmar. Bättre bli medarbetare, en att motarbeta Kalmar hela tiden. Jag bruka säga de att Mönsterås är en förort till Kalmar. De börja stämma mer och mer....jag tycker också det är tråkigt, men man måste inse sina begränsningar. Det finns bra exempel på att handel och andra saker kan leva en då. Kolla bara fiket i Berga. Det är mycket gott exempel på att folk kan åka till småhålorna en då.

// Max Torstensson

Jonny sa...

Ja, där ser man! Det där ser vi helt olika på. Tror bra kommunikationer är en viktig grundsten för att Mönsterås skall förbli en bra ort även för pendlare. Men alla åsikter är välkomna.

Unknown sa...

Med hänsyn till både miljön och plånboken väljer jag bussen och lämnar bilen hemma när jag pendlar till jobbet i en grannkommun. Hållplatsen närmast hemifrån ligger visserligen vid E22:an, men de dagar då jag hämtar på dagis efter jobbet tar jag bussen ända in till dagiset, i Mönsterås. Sedan promenerar vi hem, c:a 3km.

Det blir väl till att ta bilen till jobbet de dagar jag ska hämta på dagis, om bussarna inte åker ända in till köpingen i fortsättningen... Och när jag ska åka bil vissa dagar lönar det sig nog inte att köpa busskort, så då blir det väl bilen för jämnan...? Om/när alltför mycket service försvinner från "förorten" får man väl fundera på om man vill bo kvar!

KLT sa...

Det finns ett strategiskt beslut, som alla länets kommuner har varit med och tagit, om att förkorta restiden på de sträckor där flest reser. Många pendlar från Mönsterås till Kalmar och Oskarshamn, men det är betydligt fler som pendlar Kalmar-Oskarshamn. Det är därför frågan om att sluta köra in i Mönsterås kommit upp i första läget. Hela sträckan Kalmar-Västervik är det för övrigt inte lika många som åker. Det är dock inte KLT som tar beslut om en eventuell flytt av Resecentrum till E22:an, utan det är Mönsterås kommun. / Viktor