6 mars 2011

B. Wahlströms firar 100 år


B. Wahlströms fyller 100 år. Här ser vi en av mina favoritböcker - Mysteriet med silverkulan av Sivar Ahlrud (Ivar Ahlstedt och Sid Roland Rommerud) från 1950. Det fina omslaget gjordes av legendaren Bertil Hegland.









Det anrika bokförlaget B. Wahlströms firar 100-årsjubileum i år. Och om det var några böcker som betydde något i barndomen så var det de rysligt spännande böckerna med röda och gröna ryggar. Sedan länge samlar jag på B. Wahlströms Ungdomsböcker och har en av de största samlingarna i Sverige av Tvillingdetektiverna, Bröderna Hardy, Tre Deckare, Knatten, Dante, Mary & Lou och Kitty, för att nu småskryta lite.

Sedan drygt 10 år har jag också haft några hemsidor om bokserier från barndomen, de flesta utgivna på B. Wahlströms. Jag hade hoppats att förlaget skulle belöna lång och trogen tjänst genom att skicka mig de jubileumstablettaskar som tagits fram till i år. Vi får väl se. Men B. Wahlströms är sig tyvärr inte riktigt likt sedan Wahlströms sålde familjeföretaget till ett större bolag. Hur som helst - ta er gärna en titt på min boksida.

Inga kommentarer: