20 juli 2011

Positivt överraskad av allsången på torget

Allsång på torget i Mönsterås.

Allsång på torget - flera starka framträdanden
Onsdagskvällen ägnades åt allsång på torget i Mönsterås. Några droppar från himlen störde inte nämnvärt. Jag hade inga förväntningar och blev därför inte heller besviken. Tvärtom var artisterna bättre än man kanske kunde befara, vilket gjorde att man kunde stå ut med tramset i övrigt. Är det verkligen kul när mikrofonen hamnar i ansiktet på någon stackare som inte kan ta en ton rätt? Kanske.

Julia Alvgard, som var med i årets melodifestival, visade sig faktiskt kunna sjunga, vilket ju inte alla festivaldeltagare kan. Hon sjöng riktigt bra, även om det inte är mitt stuk.
Martin Svensson hade jag en bild av som ganska töntig, men han visade karaktär och bjöd på kvällens finaste sång (en Staffan Hellstrandlåt). En stor överraskning. Är lite osäker på om publiken uppfattade detta. Martin har onekligen talang för en hel del om han bara vill.

Patrik Isaksson är kanske ingen personlig favorit, men en duktig artist som sjöng de enda två låtar som jag verkligen gillar med honom. Hans låt om Stockholm är onekligen en riktigt fin Mauro Scoccopastisch.
Som mer lokalt förankrad artist medverkade Charlotte Berlevik med en riktigt bra egenskriven låt. Den hör man gärna igen. Tyvärr misslyckades min inspelning av hennes framträdande, men hon finns på Youtube.

I övrigt höll Peje Johansson låda på sitt sätt och drev allsången med bravur.  Just nu hör jag i och för sig bara hans pladdrande i huvudet. Ibland blir det lite för mycket snack på allsången, men Peje är förstås rutinerad och gör sitt jobb bra.
Trots det halvtaskiga vädret så verkade publiken ha en trevlig kväll…och jag får väl erkänna att jag också tinade upp efter en stund.

Arrangörer var Häradssparbanken med Algots, Barometern/OT och Fastighetsbyrån. Stranda Hembygdsförening var också med och bistod med servering.

Inga kommentarer: