17 augusti 2011

Det Cedergrenska huset

Jag har gett ut ett litet häfte om det Cedergrenska huset i Mönsterås. Fokus ligger på husets äldre historia. Alla 1900-talets invånare skildras av olika skäl inte, även om affärerna nämns. Artikeln är för lång för att passa som blogginlägg. Jag länkar därför till artikeln som pdf-fil.
Just nu fösöker jag lära mig göra småhäften i A5-format, men ett problem är att texten blir ganska liten, samt att man skulle behöva en riktig klammerhäftapparat. En vanlig häftapparat går ju att använda, men det ser inte så snyggt ut.

Nästa steg blir att göra lite tjockare böcker i större format och lära sig binda dem själv.

4 kommentarer:

Anna Eleonor sa...

Hur menar du att texten blir liten? Jag arbetar i word och skriver på som vanligt i Times New Roman 12. Sen väljer jag utskriftsformat bokvikning. Sen gäller det att hålla koll på skrivaren och hur den gör för att man ska få ut det dubbelsidigt och i rätt ordning. Men en rejäl häftapparat behöver man ju skaffa sig.

Jonny sa...

Jag jobbar i Word, sparar sedan en PDF-version. När jag sedan skriver ut gör jag det från PDF-versionen (häfte, bokvikning etc). Texten blev i minsta laget i A5-häftet, trots att jag använde Book Antiqua 11. Utskriften är något mindre än storlek 11. Nå, jag har precis börjat lära mig, så jag ska experimentera mera.

Anna Eleonor sa...

Vad annorlunda att texten blir mindre bara sådär. Ja du får prova dig fram tills du hittar något som blir bra i a5 helt enkelt. Lycka till!

Jonny sa...

Trodde att jag hade skrivit grunden i A5, men den hade hittat ett eget format mellan A4 och A5. När det sedan skulle skrivas ut som häfte på A4, alltså med två A5-sidor per sida, så förminskades texten. Lyckades nu få allt till A5 från början och då blir det 37 sidor istället för som tidigare 25 till 27 sidor.