Mönsterås Bostäder söker sedan några dagar en ny VD. Enligt annonsen ska den nye VD:n ”vidareutveckla den kundinriktade kulturen”. Även om jag inte tycker om uttrycket ”kund” när det handlar om ett kommunalt bostadsbolag (kommunen är ju vi alla medborgare och ytterst sett är det ju ”kunderna” som äger bolaget), så får man ju hoppas att den formuleringen döljer en strävan att lyssna bättre på hyresgästerna. Det är många som tycker det har varit lite si och så med den saken de senaste åren.
Affärsinriktad
Vidare framgår att man söker en ”affärsinriktad ledare”. Den formuleringen ger mig vissa obehag. Tyvärr förstår inte alla ”affärsinriktade ledare” att goda affärer förutsätter nöjda hyresgäster. Därför hade det varit bättre om man hade formulerat sig som så att man söker en ”ledare med hjärta för hyresgästerna”.
Formuleringarna avslöjar det ekonomiserade samhälletFormuleringarna om ”kunder” och ”affärsinriktad” antyder att den gamla allmännyttans tid definitivt är förbi. Fokus har skiftat från den enskilda hyresgästen och medborgaren till ekonomiska variabler där människan förminskas till kund. Men hyresgäster är inte i första hand kunder. De är människor som framlever en stor del av sina liv i bostadsbolagets lägenheter - egentligen ett trivialt påstående som ändå bör påpekas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar