30 augusti 2011

Ulla-Britt från Mönsterås gav ut egen skiva

Ulla-Britt Carlsson från Mönsterås gav ut en skiva på 1970-talet då frikyrkornas skivutgivning var stor. Ett på många sätt förunderligt skivomslag.

Frikyrkomusikens storhetstid
1970-talet var frikyrkomusikens storhetstid. I alla fall om man ser till skivutgivningen, då det kom hundratals LP-skivor med andliga sånger och frikyrkocountry. Artister som Jan Sparring, Nils Börge Gårdh, Curt & Roland och Samuelssons sålde i hundratusentals. Och på TV gick det mycket populära "Hela kyrkan sjunger" under åren 1973 till 1983.

Metodistkyrkans sångare och Ulla-Britt
Även Mönsterås bidrog till skivutgivningen. Redan på 1960-talet så gav Metodistkyrkans sångare i Mönsterås ut skivor. Det skivomslag jag visar är Ulla-Britt Carlssons skiva från 1970-talet. Ulla-Britt var medlem i Pingstkyrkan i Mönsterås och hade/har en på många sätt fantastisk unik sångröst. Jag minns själv när denna skiva kom då den gick varm i mina föräldrars hem. Så vitt jag vet sjunger Ulla-Britt än tillsammans med sin make Rune, och jag tror inte det är så många år sedan som de gav ut en skiva ihop.

Inte helt friktionsfritt
Frikyrkornas skivutgivning skedde inte helt friktionsfritt. Det fanns dom som menade att det blev för mycket business av det hela. De flesta sångare såg det nog inte så, utan ville säkert förmedla ett budskap. Och sannolikt var det bara de allra mest framgångsrika som tjänade några pengar på sina skivor. Många jobbade dessutom ideellt och lät allt överskott gå till välgörenhet.

Skivans baksida.

Inga kommentarer: