17 september 2011

Lokalhistorisk rundtur

Igår tog jag en lokalhistorisk rundtur med Inge Johansson som kunnig guide. Turen gick förbi Bo, mot Forsa och upp emot Emsfors. Idag visar jag bara några foton, men återkommer kanske med mer historik kring olika platser utmed vägen.

1. Enligt muntlig tradition så skall det medeltida Bo´s kapell ha legat där kullen idag ligger. Fotot är taget vid infarten till Lilla Forsa.

2. En källa i skogen. I närheten låg en gång en smedja.

2. Källan.

3. Byggnad i närheten av Fågelsjö. Troligen har man ägnat sig åt tegeltillverkning här.

4. Gammal byggnad i idylliskt landskap vid Fågelsjö.

4. Den gamla byggnaden.

5. En varggrop i skogen vid Dammbäcken.

5. Varggropen från andra sidan.

En mistel hade fått fäste i ett träd i Inges trädgård.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Enligt min farfar (min farfarsfar var arrendator på BO) var det frågan om en kyrkogård. Enligt farfar kunde man plöja hur djupt som helst på kullen utan att stöta på sten, vilket naturligtvis är unikt i vårt område. Nästa lösa infallsvinkel från mig är: kan man med långsynt hänvisning till namnet knyta detta till Botulfs kapell?

Jonny sa...

Tack för intressant kommentar! Bo kommer så vitt jag vet av Botulf. Därför kallades kapellet ömsom Botulfs kapell, ömsom Bo´s kapell.