Förra året blev det ett himla liv när jag
publicerade resultatet från den årliga skolundersökningen från Lärarförbundet.
Jag var så tidigt ute att facket försökte få mig att ta bort artikeln i det
känsliga politiska läge som rådde strax före valet. De efterfrågade till och
med min källa. Detta trots att Lärarförbundet själva hade publicerat resultaten.
Nu har resultatet från Lärarförbundets
undersökning av Sveriges skolor för 2011 kommit. Utifrån 14 kriterier bedöms
skolorna i landets 290 kommuner. För Mönsterås är det som vanligt ingen rolig
läsning, även om det finns vissa ljusglimtar.
Inget trendbrottFörra året hamnade Mönsterås på plats 154 totalt sett. I år ligger man på plats 152. Av länets tolv kommuner ligger man tia. Även ”fattiga” kommuner som Högsby och Hultsfred ligger långt före Mönsterås på plats 48 och 31. Något trendbrott kan man alltså inte tala om. Tvärtom – där man var riktigt dåliga förra året är man dåliga i år också. Nedan redovisar jag vilken placering kommunen har av 290 kommuner. I vissa fall har jag angett förra årets resultat inom parentes.
Resurser: 212 (276) (Lite bättre än förra året, men
varför ska en så ekonomiskt välskött kommun som Mönsterås behöva hamna bland de
sämsta i hela landet?)
Utbildade lärare: 81
Lärartäthet: 88
Friska lärare: 182 (Har för mig att resultatet var
avsevärt bättre här förra året).
Lön: 243 (241) (En rik kommun som har dåliga löner).
Avtalspart: 233
Andel barn i förskola: 256
Meritvärde åk 9: 66
Meritvärde åk 9 SALSA: 138
Andel godkända år 9: 79
Andel godkända år 9 SALSA: 161
Gymnasium inom 4 år: 222
Högskolebehörighet: 146
Övergång högskolan : 22Hela listan återfinns här.
1 kommentar:
Det finns all anledning att uppmärksamma resultaten från kommunens skolor i jämförelse med övriga landet.Att sopa problemen under mattan innebär bara att ingenting förändras utan vi behöver en öppen diskussion som kan visa var problemen finns och att det går att göra någonting åt. Under lång tid tidigare har inte lärarna och övriga haft något riktigt stöd av politikerna. Attityden till lärandet behöver bli mera positivt och nya metoder behöver användas tex. utomhuspedagogik mfl.
Skicka en kommentar