26 oktober 2011

Behöver GIF värva?

Behöver GIF värva?
Givetvis ska ett lag byggas av egna förmågor i första hand. Men ibland kan det vara bra att värva där det finns ett behov som inte kan tillgodoses i den egna föreningen. Låt oss därför titta på två frågor. Vilka behov finns det i GIF? Vilka möjligheter finns det att värva i enlighet med behoven? Observera att detta är mina personliga åsikter och att jag inte representerar GIF. Det är mycket möjligt att GIF drar helt andra slutsatser.

Behoven
Om vi börjar med den första frågan om behov så beror det ju lite på vilka som eventuellt lämnar, samt vilken ambitionsnivå föreningen har. Men i nuläget tycker jag följande:

1.   GIF behöver ytterligare en målvakt. Han ska inte i första hand ersätta Stenfelt, men lite konkurrens är aldrig fel. Framför allt behövs det en målvakt om Stenfelt av olika anledningar skulle bli indisponibel. Just nu är GIF väldigt sårbara om Stenfelt inte kan stå i målet.

2.   En eller två rutinerade backar. Fortsätter Niklasson behövs det kanske bara en. Men lite bredd skadar inte. Så en ytterback och en mittback.

3.    En skyttekung (15-25 mål).

Möjligheterna
Vilka möjligheter finns det då att värva? Ett lag som knappt klarade sig kvar i femman är ju tyvärr inte särskilt attraktivt på marknaden. Å andra sidan får man lyfta fram det man har – en bra grundorganisation, möjlighet till kontrakt, träningspremie, bra stämning i truppen och målsättning att nå fyran. Det första man ofta gör är väl att titta på sk hemvändare. Jag är lite osäker på vilka som finns eftersom jag följde laget på distans några år, men jag och en kamrat kommer just nu på följande även om vi är osäkra på ett par.

Mattias Rhen – Oskarshamns AIK (Har rimligtvis flera år kvar i högre divisioner)
Niki Avdyli – Oskarshamn AIK (Har rimligtvis flera  år kvar i högre divisioner. )

Anton Agebjörn – Kalmar FF tipselit (Har rimligtvis flera år kvar i högre divisioner)
Fredrik Simonsson – Har fått för mig att han kommer från Mönsterås. Bergkvara 2009.

Mirza Mehmedovic – Timmernabben? (Är han aktiv än?)
Erik Olsson – Långemåla? (???)

Manne Persson - Högsby? (???)

Sammy Sereke – (???)
Oscar ”Muffen” Johansson – Timmernabben? (???)

Jag förmodar att alla har kvar ett antal år i högre seriesystem, men självklart har man inget att förlora på att ringa. Ibland kan det finnas olika omständigheter som gör att en spelare vill trappa ner eller ta ett sabbatsår från högre sammanhang för att hitta glädjen i spelet igen. Men några av dem jag listat ovan ligger ju långt bortom det realistiska.
Annars får man väl se sig omkring i bygden. Jag gillar ju inte när större föreningar stjäl spelare från mindre föreningar, men om vi för ett ögonblick struntar i det så skulle jag ha tittat på Fliseryd där vi hittar Robert Ljungberg (17 mål) och Victor Berkeby (12 mål). Men som sagt…det skulle inte kännas helt rätt att skadeskjuta en kämpande liten förening som Fliseryd. Men om dessa spelare själva skulle vilja testa en högre serie så tycker jag GIF ska ha öppna armar. Victor är ändå i 20-årsåldern. Varför inte testa, men jag vet ju inte om han är bättre än våra egna ungdomar som siktar mot A-laget och risken är väl att det skulle sända ut fel signaler till GIF:s egna ungdomar.

Blomstermåla skulle jag dock inte ha så stora betänkligheter att ha ett litet utbyte med, men deras spelare  följer förstås med upp i fyran. Annars kunde vi väl ha kidnappat Robert Bratt. Eller varför inte August Starkner i Kåremo. Sedan kunde man kanske utlysa ett pris på 100 000 kr till den som lyckas få Johan Rannemalm (Fågelfors) eller Johan Nilsson (Hebe) att skriva på för GIF. Nä, men det är förstås orealistiskt. Kolla i Oskarshamn och Kalmar om det finns bra spelare som av olika anledningar har fått sitta på bänken lite för mycket och som är spelsugna.

Jag har skrivit tidigare att styrelsen har en svår uppgift. När man försöker tänka ut tänkbara spelare så inser man hur svårt det är. Man får hoppas att de har kontakter och ledtrådar som jag saknar.

Inga kommentarer: