16 januari 2012

Hvita Hästen - kuriosa

För drygt ett år sedan hade jag ett par artiklar om Hvita Hästen och gästgiveriet i Mönsterås (se här och här). Idag har jag möjlighet att komplettera med ett foto och en reklamfolder.

Det här gamla fotot fick jag tips om häromdagen. Först trodde jag inte att det var Hvita Hästen, men efter jämförelser med andra kort råder det ingen tvekan. Gatan i förgrunden är Trädgårdsgatan som går upp där. På skylten står det bland annat "Härifrån skjutsas till Påskallavik 17 km, Ålem 14 km, Åby 17 km." (Tack, Thommy!)

Fram- och baksida till reklamfolder från mitten av 1970-talet. (Tack, Teiffel!)

Folderns insida.

1 kommentar:

Jimmy sa...

När jag jobbade på hvita hästen var det krögare Conny Larsson & hans fru Christina som drev rörelsen. Kan ha varit från 1978 (lite osäker på när dom tog över), men fram till 1982 hade dom den. Därefter tog Peter & Gun Nilsson över det hela till 1988. Björn Syrén hade det en kort tid under -88. Sedan fick hotellet förfalla till någon gång på 90-talet. Då för mej okänd öppnade upp, och drev bl a nattklubb. Sedan har det väl gått upp & ned med hvita hästen. Men sin glans dagar är ett minne blott. Kan också nämna att min mormor även jobbat på hvita hästen, och då för källarmästare Eriksson.