14 februari 2012

Arbeta sig igenom genom att skriva en deckare

Jag har mött människor som blir förlamade när de drabbas av en kris. Andra jobbar sig igenom krisen. För egen del jobbar jag i regel väldigt mycket och effektivt när jag mår dåligt, vilket jag gör just nu. Kanske är det just därför jag just nu jobbar oerhört effektivt med min deckare varje kväll. Det är ett sätt att koppla bort tankarna och fokusera på något annat. Det löser förstås inga problem, men hellre det än att gå ner sig. "Du ska aldrig låta någon trampa på dig pöjk", sa alltid min mormor som också är min stora förebild i livet. Jag har följt hennes råd. Ibland får man fly dem som trampar. Ibland måste man tyvärr slå tillbaka och värna sig.

Jag har redan fått några frågor kring min kommande Mönsteråsdeckare. I vilken tid utspelar den sig? Vilket yrke har hjälten? Etc. För det första vill jag tona ner eventuella förväntningar. Ger jag ut en lokalhistorisk bok kan man kanske förvänta sig något eftersom det är  kopplat till mitt yrke. Men att skriva en deckare är något helt nytt för mig. Jag saknar ju i grund och botten det kreativa språksinne som krävs. Men att skriva deckare är också ett hantverk och jag ska försöka få ihop det.

Jag vill inte avslöja för mycket. Det enda jag vill svara på i nuläget är tidsaspekten. Deckaren utspelar sig i nutid, men det är klart att jag får användning för lokalhistoriska kunskaper. Mer än så vill jag inte säga. Handlingen utspelar sig i Mönsterås, och de flesta miljöer kommer att vara autentiska. I vissa fall kommer jag att göra om miljöerna så att ingen ska behöva känna sig utpekad.

Blir jag väl färdig så ger jag ut den som pocket. Jag vet inte hur många sidor det kan tänkas bli, men troligen hamnar vi på mellan 200 och 300 sidor. Priset skulle jag tro hamnar på mellan 120 och 170 kr. Men först skall det skrivas, och jag ger inga garantier för att det blir bra, om ens publicerbart.

Inga kommentarer: