13 februari 2012

Första kapitlet skrivet

Första kapitlet på min Mönsteråsdeckare är nu skrivet. Nu går det ju i och för sig inte till så att man bara sätter sig ner och börjar skriva. Först tänkte jag ut en intrig, skapade karaktärer, miljöer, villospår och annat av vikt. Jag vet alltså redan vem som är skurken och motivet. Det gäller också att försöka hitta den ton man vill ha i boken. Men när skelettet känns färdigt kan man börja skriva. Jag har aldrig skrivit skönlitteratur, men första kapitlet var fantastiskt roligt att skapa. Nu ska jag finslipa det och väga orden på guldvåg. Sedan ska jag läsa om det och se om det kan fungera. Om det gör det går jag vidare med kapitel två. Fortsätter det så här lätt så lär boken vara färdig inom ett par månader. Men det gäller att språkglädjen håller i sig.

1 kommentar:

Norea sa...

Lycka till med skapandet!

Vilken tidsålder utspelar den sig i, nutid eller något längre tillbaka i tiden?

Ser fram emot att läsa när hela mästerverket är färdigt och finns till köp på liknande sätt som "På Åsen" såldes, vilket jag hoppas är din tanke med skriveriet...