5 februari 2012

Söndagsledaren v 5 – Mönsterås borde arbeta mer för att dras in i Linnéuniversitetets kreativa sfär

Växjö och Mönsterås
Jag bodde 12 år i Växjö innan jag flyttade tillbaka till Mönsterås. Nu har jag bott 12 år i Mönsterås, om vi räknar bort barn- och ungdomsåren.  Det finns därför en möjlighet att jämföra orterna – inte statistik utan mer den personliga upplevelsen.

Växjö - kontraster
Växjö präglades i högre grad än Mönsterås av kontraster. Växjö är en i grunden konservativ stad, men högskola och universitet har kompletterat med en anda av entreprenörskap. Det har skapat en fin mix av erfarenhet och kreativt entreprenörskap. Hela universitetsområdet var en kreativ oas där det under många år kändes som om allt var möjligt. Fri debatt och högt i tak. Nere i stan och i föreningslivet var det lite mer stelt, men det var intressant att växla mellan dessa världar. Det gav spänst.
Mönsterås - samförstånd
Mönsterås är mer präglat av samförstånd och är mer jämntjockt. Jag förmodar att det är bruksandan. Den avvikande ses inte med självklarhet som en tillgång. I Växjö hittade man alltid en plats åt honom. Mönsterås välstånd bygger ännu i mycket på den grund som lades på 1950- och 1960-talen. Känslan man får är att allt travar på som det alltid har gjort ända tills det en dag bara brakar. Och debatt är svårstavat i Mönsterås.

Växjös kontraster och mix av gammalt och nytt gjorde det till en mer spännande plats. Expansion och nyfikenhet på traditionens grund. Du behövde inte vara tredje eller fjärde generationens Växjöbo för att bli respekterad.
Vilda Västern
Men Mönsterås har förstås andra fördelar. Nu hade jag ett ganska stort socialt umgänge i Växjö, men annars kan jag tänka mig att man hade kunnat ruttna bort ensam i en studentlya utan att någon hade märkt något. Växjö krävde stor självständighet. Det var lite vilda västern över allt. I Mönsterås så behöver ju ingen vara rädd för att omgivningen inte har koll på en. På gott och ont. Mönsterås är i det avseendet lite varmare, samtidigt som det är skoningslöst om du avviker för mycket.

Kusten och havet
Det som ändå är avgörande till Mönsterås fördel är kustläget. Växjö hade visserligen en vacker natur och många fina insjöar, men är man van vid kust och hav så är man. Så jag känner ingen längtan tillbaka till Växjö. Jag hade några toppenår där och var sak har sin tid. Har man familj skulle jag alla gånger välja Mönsterås. Som ensamstående Växjö.
Mönsterås borde jobba på att dras in i Linnéuniversitetets kreativa sfär
Vart vill jag komma? Jo, jag tror Mönsterås har allt att vinna på att samarbeta så mycket som möjligt med Linnéuniversitetet och dra fördel av den kreativitet som förhoppningsvis finns där. Jag tror det skulle bidra till en positiv utveckling. Men det förutsätter att man vågar bryta upp både det mentala och det politiska klimatet. För Linnéuniversitetet har garanterat inte 45% centerpartister.

2 kommentarer:

Eje sa...

Det är svårt att inte låta bli att kommentera dina synpunkter om kommunens förhållande till Linnéuniversitetet och tidigare högskolan i Kalmar. Jag tror i och för sig att många kommuninnevånare liksom jag har på ett elller annat sätt kontakt med universitetet, men därifrån tycks kommunledningen vara långt ifrån att ta vara på de möjligheter som finns. Närheten till Kalmar gör att de flesta åker dit. I många kommuner har skapats kompetensgrupper med kontakter med utvecklingscentra på universitet mfl. Man kan inte undgå intrycket att kommunledningen är sig själv nokk dvs "ego-centerisk" och kan bäst själv. Har nyligen ett sådant exempel.

Anonym sa...

Du har slagit huvudet på spiken igen Jonny! Härligt att läsa att det finns fler som har den insikten om klimatet i Mönsterås. Och att du dessutom har förmågan att formulera det så väl!
//Ylva.