30 mars 2012

Div 3 östra - special

GIF:s damer vann förra året division 4 i suverän stil och i år väntar nya utmaningar i division 3. Men motståndet är betydligt tuffare och frågan är hur det ska gå. Nedan följer min genomgång av lagen i division 3 östra. Och vi börjar från botten.

10. Hultsfred FK/SK Lojal
6:a  i div 3 2011.

Träningsmatcher: hittar inga.

35 spelare angavs 2011 (A- och B-lag)

Mitt tips: Föreningen har två lag i seriesystemet och det här är A-laget. Jag tror H/L får det svårt i år och hamnar sist.


9. Växjö FF
3:a  i div 3 2011.

Träningsmatcher (Växjös mål först): Madesjö IF B (0-4), Ronneby BK, div 3 (0-4)

Anger 40 spelare (A och B-lag)

Mitt tips: Visserligen gjorde Växjö FF en mycket bra säsong 2011 och truppen är bred. Men jag har mina aningar att det inte går så bra i år. Växjö hamnar näst sist.


8. Landsbro IF FK B
Vann div 4 2011.

Träningsmatcher: hittar inga.

Anger 32 spelare i truppen (div 2 och div 3)

Mitt tips: Landsbro har ett A-lag i tvåan, men det här är B-laget. Placeringen är svårtippad eftersom det är svårt att veta hur många A-lagsspelare man kommer att använda. Tror dock att Landsbro satsar allt på sitt A-lag varför B-laget hamnar trea från slutet.


7. Alvesta GIF
Fick kvala sig kvar i trean 2011.

Träningsmatcher (Alvestas mål först): Osby (5-1), Rottne, div 4 (6-2), Moheda, div 4 (6-1), Ingelstad, div 3 (1-0) och BIK/FIF/LGOIF, div 4 (1-1), Liatorp, div 4 (1-5), Forsheda, div 4 (1-1), Ingelstad (1-0), Älmhult, div 3 (1-4).

29 spelare i truppen, varav 20 är 20 år eller yngre.

Mitt tips: Svårbedömt ungt lag som jag tror hamnar i mittens nedre regioner.


6. Mönsterås GoIF
Seriesegrare i div 4 2011.

Träningsmatcher: FC Oskarshamn (0-4), Kalmar Södra IF (0-1).

Anger 18 spelare i truppen, varav ca 10-12 är 20 år eller yngre.

Mitt tips: GIF är det lag som anger den i särklass tunnaste truppen på bara 18 spelare. Förhoppningsvis tränar även några av tjejerna i det nedlagda ungdomslaget här så att truppen egentligen är lite större. För 18 spelare är inte många. Får nyckelspelarna vara friska så tror jag ändå GIF håller sig kvar i trean och kniper sjätteplatsen i mitten.


5. Lessebo GoIF
2:a i div 3 2011.

Träningsmatcher: Ronneby BK 1, div 3 (1-2), Kalmar Södra, div 3 (1-2)

Anger 30 spelare i truppen varav 22 anges vara 20 år eller yngre.

Mitt tips: Gjorde en väldigt bra säsong 2011. Tror man får det lite svårare i år och slutar femma i mittens rike.


4. Kalmar Södra IF
Fick kvala sig kvar i div 3 2011.

Träningsmatcher: IFK Borgholm, div 4 (3-2), Mönsterås, div 3 (1-0), Lessebo GoIF, div 3 (2-1).

Förluster: Verkar ha förlorat 3 A-lagsspelare. 10 nyförvärv varav några verkar ha testat högre divisioner.

Anger 27 spelare i truppen, varav 11 är 20 år eller yngre.

Mitt tips: Tror Kalmar Södra IF är starkare än förra året då man höll på att åka ur trean. Laget kommer fyra.

3. Lindsdals IF B
4:a av 10 lag I div 3 2011

Träningsmatcher:  Madesjö IF B (2-3), FC Oskarshamn (1-2)

Anger 28 spelare (söderettan och div 3)

Mitt tips: Med A-laget i söderettan så bör även B-laget hålla ganska bra klass, men kanske inte så att man satsar på serieseger. Men trea kommer Lindsdal B.


2. Madesjö IF B
Seriesegrare i div 4 2011.

Träningsmatcher: Lindsdals IF B (3-2), Växjö FF A, (4-0), Karlskrona FF, div 3 (5-3), Möre BK Team Södermöre, div 4 (11-0).

Anger 31 spelare (div 2 och div 3) varav 17 är 20 år eller yngre.

Mitt tips: Madesjös lag verkar vara inne i ett fantastiskt flyt. Tror faktiskt att B-laget kan vara med i toppen som nykomling, även om A-laget i div 2 prioriteras.


1. FC Oscarshamn
Sammanslagning av Rödsle BK och Kristinebergs FF. Rödsle kom tvåa i trean och Kristineberg sist i trean 2011.

Träningsmatcher: Vimmerby IF, div 2 (1-3), Mönsterås, div 3 (4-0), Lindsdals IF (B), div 3 (2-1), BK Tinnis, div 3 (6-1), Landsbro IF, div 2 (2-3).

45 spelare anges I truppen.

Mitt tips: Bred trupp och får man bara ihop ett samspelt lag så bör man vara med i absoluta toppen. FC Oscarshamn vinner serien.


Så här slutar alltså serien
FC Oskarshamn

Madesjö IF B
Lindsdals IF B

Kalmar Södra IF
Lessebo GoIF

Mönsterås GoIF
Alvesta GIF

Landsbro IF FK B
Växjö FF

Hultsfred/Lojal

Inga kommentarer: