18 maj 2012

Livsval

Någon undrade varför jag i ett inlägg kallade villaliv för erbarmligt tråkigt och superpräktigt. Det var absolut inte min mening att trampa alla som trivs med ett sådant liv på tårna. Det var enbart tänkt att appliceras på min egen personlighet. Personligen skulle jag helt enkelt ha svårt att hantera det livet. Orsakerna är flera:

1.     Under min uppväxt lyssnade jag mycket på Ebba Grön och Imperiet. Thåström är fortfarande en musikalisk förebild, inte minst textmässigt. Det handlar inte om att till varje pris vara annorlunda, bara om att inte bli likriktad, att inte förlora sin frihet och kreativitet. Det jag fruktade mest var att bli välanpassad och leva villa-volvo-vovve-livet. Många som delade mina värderingar under uppväxten mognade och lever idag det liv de då så djupt föraktade. Jag har aldrig ändrat mig. Det betyder inte att jag ser ner på Svenssonlivet. Det är helt ok att leva så om man trivs med det. Man kan förstås hävda att jag också lever så med familj i hyresrätt i radhus. Men nä. När vi flyttade till lägenheten så var det helt ute. Alla tjatade på oss att vi skulle skaffa hus istället. Det skulle bli mycket billigare och friare. Vi var helt ute. Och när vi fick vår dotter, så började tjatet att vi måste skaffa en kombi och ett barn till. Men nä. Vi är så glada för vår dotter och en liten Hyundai räcker gott och väl. Ensambarn blir självständiga starka barn. Och inga dyra utlandssemestrar. Helt onödigt när det finns så mycket att upptäcka i Sverige. Dottern älskar det mysiga med en enkel stugsemester, en tur till något mystiskt slott och Ölands djurpark. Vi går vår egen väg på olika plan. Ett enkelt liv med lite udda nördintressen – fotboll, böcker, upptäcktsfärder i Sverige.

2.    Ytterligare en orsak till att vi inte valt villalivet är den frihet som en hyresrätt ger. Jag har svårt nog att samla energi till att sköta vår minigräsmatta, och skulle aldrig orka ta hand om en större trädgård. Jag är också totalt ohändig och skulle aldrig klara av ens de enklaste saker som en villa kräver. Jag får nu kvalitetstid över för helt andra saker. Hyresrätten gör också att jag slipper ligga vaken på nätterna och vrida mig i ångest för att pannan ska gå sönder, att vi ska behöva höja lånet etc. Nu kan jag fokusera på helt andra saker, som att se fram emot GIF:s kommande match eller nästa biblioteksbesök, till exempel.

Ebba Grön - Vad ska du bli?

Thåström - Beväpna dig med vingar.

Thåström - Sluta när jag vill.


Inga kommentarer: