24 juni 2012

Mönsteråspromenad

Jag tog en liten promenad. Glömde kameran, så mobilen fick duga.

Vackra hus vid gamla Sjögatan.

Gamla Valskvarnen vid Sjögatan.

Ett svanpar fanns nere vid hamnen.


Makan försökte ta sig upp på järnvägsspåret.

För mig är det här gamla taxihuset. Idag var det helt öde.

Taxihuset från en annan vinkel.

Var det här man tvättade och fixade sina taxibilar?

Polisen har ännu en skylt i Mönsterås, även om man aldrig ser några patrullerande poliser längre.

Hus på Storgatan. Jag älskar den lilla delen mellan husen. Skulle gärna sitta där uppe på balkongen och dricka mitt kaffe.

Gravkors från 1868. Vid 1870-talets början slutade man begrava i nuvarande kyrkpark och nyttjade istället den då nya kyrkogården på Mölstads marker (mellan Storgatan och Mölstadskolan).

Härligt tegelhus på Storgatan. Läste att teglet kom från Herrstorps tegelbruk.


Härlig gavel.

Mellan Thegerströms och grannhuset.

Det där taket var man ju uppe ofta på när man var barn. Sedan åkte man kana ner mot ett träd som idag är borta.

Vacker träbod vid Pionjärgatan.

Det där trädet fanns inte vid Pionjärgatan 8 när jag bodde där som barn. Men det är vackert. Varför finns det inte fler av den sorten i Mönsterås?

Pionjärgatan 8. Vi bodde längst där nere till vänster.

Längst där borta fanns en strumpautomat som satt kvar när jag var barn. Först sedan brorsan ramlat ner från den och fått hjärnskakning togs den bort.
Den här rundan gick jag enligt RunKeeper.

Inga kommentarer: