6 september 2012

Är GIF:s trupp så mycket yngre än konkurrenternas?

Jag fick en kommentar som ifrågasatte min vinkling i det senaste försnacket där jag kontrasterar GIF:s unga trupp mot "gubbarna" i Stjärnan, Långemåla och Holsby. Det är bra när folk ifrågasätter mina uppgifter. Det pressar mig att ta reda på konkreta fakta, och det har jag gjort i natt. Uppgifterna baserar sig uppgifterna på de spelare som varit uttagna i de tre senaste matcherna. (alternativa räkningar inom parentes)

Andel spelare 20 år eller yngre
Mönsterås: 72,2%.
Långemåla: 15,8%.
Holsby: 11,1%.
Stjärnan: 5%.

Andel spelare 30 år eller äldre
Långemåla: 36,8%.
Stjärnan: 20%.
Holsby: 11,1%.
Mönsterås: 5,3%.

Genomsnittsålder
Långemåla: 27,5 år (samma siffra om man inte räknar med antal matcher per spelare).
Holsby: 25,7 år (26,2 år om man inte räknar antal matcher per spelare).
Stjärnan: 24,9 år (25,2 år om man inte räknar antal matcher per spelare).
Mönsterås: 21,9 år (20,8 år om man ser det över hela säsongen).

Siffrorna talar sitt tydliga språk. Jag hade alltså fog för min vinkling. Mönsterås har den i särklass mest ungdomspräglade truppen.

Inga kommentarer: