6 november 2012

Apoteket hade inte min medicin - för första gången på 12 år



Under 12 års tid har jag tagit den receptbelagda medicinen Inderal mot arytmi/dubbelslag (en i mitt fall ofarlig, men dock obehaglig åkomma). Det har under alla dessa år aldrig varit några problem att hämta ut medicinen på apoteket...förrän nu. När jag för ett par månader sedan skulle hämta ut den vanliga burken på 250 tabletter, så fanns den inte i lager, utan jag fick ta två krångelförpackningar med 100 tabletter i varje ask. När jag så idag skulle ta ut medicinen igen, så hade dom ingen Inderal överhuvudtaget. För första gången på 12 år hade de inte min medicin, utan fick beställa den.

Jag frågade om detta berodde på avregleringen och fick till slut svaret att den nog vara dyr att hålla i lager, varför jag i framtiden fick räkna med att säga till eller ringa ett par dagar i förväg. Visst kan jag göra det, men det är ändå sämre service. Och jag vet att jag inte är ensam om att ha drabbats. Så här går det när man säljer ut serviceinstitutioner till privata ägare som marknadsanpassar sin verksamhet.

3 kommentarer:

Eje sa...

Det här är inget ovanligt problem med att mediciner inte finns tillgängliga när man kommer, utan man blir hänvisad till kommande dagar. Har själv varit ute för detta efter avregleringen av apoteken. Här finns en stor dumhet att tro att avregleringar löser alla problem och att det blir billigare. I det härfallit har servicen blivit sämre och medcinerna i flera fall dyrare. Vi har diskuterat detta i Landstingets uppföljningsutskott och många läkare är bekymrade över medicinbyten och bristande tillgång. Här finns även bekymmer med datasamordningen mellan sjukvården och nya apoteken.
Vissa saker med samhällsansvar går inte att avreglera hur som helst.

Anonym sa...

varför publiceras inte kommentarer

Jonny sa...

Visst publicerar jag kommentarer, såvida de inte är av kränkande karaktär. Har inte fått någon kommentar som jag inte godkänt sista tiden. Försök igen.