14 november 2012

Historisk rundtur

Häromdagen var jag ute på en historisk rundtur i Mönsteråsbygden. Med mig hade jag en mycket duktig guide som vill vara anonym. Nedan visar jag några fotografier från turen.

I Mölstad finns den här kanalen som bör ha tillkommit för drygt 100 år sedan. I äldre tider hade Ramsebäcken två utlopp till Lillån. Den ena gick i en sväng förbi de två stora flyttblocken. Förmodligen var det när man stängde av denna bäckfåra, som man byggde om det andra utloppet till en kanal. Kanske för att klara det ökade utflödet av vatten. Det är i alla fall min teori.
Vid kanalens början kan man se denna bro där en stump av den gamla vägen med staket blivit kvar efter att man dragit den nya vägen som skymtar där uppe vid bilen.


Vägstumpen som blev kvar.
Det har sina risker att luta sig ut över en kanal, men jag klarade mig.
Vid Herrstorp/Harrstorp hittade jag rester av den gamla skyttebana som en gång låg här.
I närheten låg denna lergrop från Herrstorp tegelbruks dagar. I området finns flera sådana gropar.
I närheten av Berg ligger den här dammen som en gång var Mönsterås vattentäkt. Från slutet av 1600-talet till 1800-talets mitt finns det belägg för att det låg en sågkvarn vid denna plats.
Dammen sträcker sig ganska långt bort. Miljön kändes ganska mystisk och jag har full förståelse för de historier om troll och naturväsen som är kopplade till denna bygd.

En bit ner i skogen låg pumphuset, snart intagen av naturen.

Mossan har börjat ta över anordningarna vid dammen.

I närheten står en gammal anslagstavla.
Vid Nygård ligger det här vackra magasinet. Det berättas om luffare och statare som kröp under stenfoten, borrade hål och satte säcken under hålet.



En gammal källare mellan Nygård och Hammarglo.

Blick ner i källaren.

Inga kommentarer: