12 januari 2013

GIF i Winners Cup

Winners Cup
Idag spelades den nya inomhusturneringen i fotboll – Winners cup. Och det var en stor publik på läktarna i Kalmar sporthall som fick se en underhållande turnering, utmärkt arrangerad av Lokalbollen.se. Jag tycker om när allt flyter på som programmet utlovat, och det gjorde det. Tränarnas strafftävling var också ett trevligt inslag.
GIF chockstartade innan det roliga tog slut
Mönsterås hade hamnat i den på pappret svåraste gruppen och fick börja direkt mot turneringens bäst rankade lag, IFK Berga. GIF chockstartade dock och tog tidigt ledningen med 1-0 genom Martin Lindkvist. Han vann därmed pris som turneringens förste målskytt. Berga kvitterade sedermera och så hände det som förstås inte får hända mot ett så bra motstånd – GIF drog på sig två utvisningar och fick spela två mot fyra i nästan två minuter, vilket är en evighet i inomhusfotboll. Det kan väl närmast jämföras med att IK Oskarshamn skulle spela tre mot fem i ishockey mot HV71. IFK Berga utnyttjade skickligt sitt övertag och bollarna började rulla in. Till slut hade GIF förlorat med 1-10. Kanske hade Berga vunnit även utan GIF:s utvisningar, men matchen hade kanske fått en något annan karaktär.

Vinst över Johansfors
I den andra matchen besegrade GIF Johansfors med 3-0. Alla målen gjordes av Martin Lindkvist. GIF var det bättre laget och segern var odiskutabel.

Förlust mot Glömminge
I den avslutande matchen mot Glömminge började GIF riktigt bra och skapade en del chanser, utan att bollen gick in. Istället kunde Glömminge göra det så viktiga första målet, och snart hade man gjort två till, innan GIF kunde få in en reduceringsboll. Glömminge var turneringens överraskning och lyckades besegra IFK Berga, vilket gav en semifinalplats, och sedermera även en finalplats.
Att GIF hamnat i den svåraste gruppen bevisas av att just Berga och Glömminge från denna grupp sedan möttes i finalen. Där fick Berga revansch efter förlusten i gruppspelet och vann alltså Winners Cup. Men nog var Glömminge den stora sensationen.

Sammanfattning av insatsen
Vad ska man säga om GIF:s insats? GIF fortsatte traditionen att inte lyckas särskilt bra i inomhusturneringar. Låt vara att man som sagt hamnat i den svåraste gruppen. Tror inte man varit med i någon annan turnering i vinter och spelarna såg inte särskilt samspelta ut. Jag saknade Idris som jag tror är en spelartyp som passar för inomhusspel, men han har väl ännu problem med sin ljumske.

Det viktigaste idag var faktiskt att ingen blev skadad. Låter ju lite trist att skriva så, men det är så jag ser det. Det här är en turnering man ska ha kul i och återvända hel ifrån. Jag såg spelare i andra lag som gick in i närkamper på ett sätt som med lite otur kunde ha inneburit att allt möjligt hade gått sönder. Är det värt den risken när det är seriespel om några få månader? Nu menar jag inte att GIF medvetet höll igen, men jag tycker man bjöd upp till kamp utan dumdristighet.
En rolig dag var det hur som helst. När jag åkte hem var Martin Lindkvist i skytteligans topp, men kanske gick någon om i turneringens sista matcher.

GIF ställer upp mot Johansfors som besegrades med 3-0. På min läktarsida var det i det närmaste fullsatt.



Den här kuren på ena kortsidan blev jag lite förtjust i.



Inga kommentarer: